Azi: € 19,1142 lei 0,1572 $ 18,3754 lei 0,0148
Lu: € 19,1328 lei 0,0186 $ 18,4111 lei 0,0357

Studiu Mastercard: 4 din 10 locuitori ai Moldovei au plătit cumpărăturile cu smartphone-ul

Studiu Mastercard: 4 din 10 locuitori ai Moldovei au plătit cumpărăturile cu smartphone-ul Sursa foto: mastercard.md

Plățile fără numerar continuă să se dezvolte activ în Moldova, devenind o parte esențială a vieții cotidiene. Astfel, 77% dintre deținătorii de carduri folosesc cardurile bancare pentru a plăti bunuri și servicii zilnic sau regulat pe parcursul săptămânii.

Pentru fiecare al treilea locuitor al Moldovei, existența posibilității de a plăti cumpărăturile cashless reprezintă un factor decisiv în alegerea punctului de vânzare. În același timp, dispozitivele ca metodă de plată câștigă rapid popularitate în rândul consumatorilor: 42% dintre locuitorii Moldovei au avut deja experiența de a plăti cumpărăturile cu smartphone-uri sau alte gadgeturi cu NFC.

Acestea sunt rezultatele studiului anual MasterIndex, în cadrul căruia Mastercard analizează preferințele de plată ale deținătorilor de carduri din Moldova.

Conform rezultatelor studiului, 54% dintre respondenți au menționat că, în ultimul an, au început să folosească mai des cardul bancar pentru a plăti. Printre cele mai populare categorii în care deținătorii de carduri utilizează cel mai frecvent plata fără numerar se numără: produsele alimentare, care sunt plătite cu cardul de 81% dintre respondenți, reîncărcarea contului de telefon mobil (64%), îmbrăcămintea (63%) și serviciile de utilități (60%). O creștere semnificativă a plăților fără numerar se înregistrează și în domeniul serviciilor publice și transportului în comun: astăzi, 44% dintre respondenți plătesc serviciile publice cu cardul (cu 16 p.p. mai mult decât anul trecut), iar 22% folosesc cardul pentru plata transportului (cu 12 p. p. mai mult decât în anul anterior).

Cumpărăturile online continuă să își mențină poziția în rândul deținătorilor de carduri din Moldova. Astfel, 71% dintre respondenți fac cumpărături online, iar 59% o fac de la una până la câteva ori pe lună. În mod tradițional, smartphone-ul (90%) rămâne cel mai preferat dispozitiv pentru cumpărăturile online. 

Tendința de digitalizare nu se limitează doar la plăți, ci și la procesul de interacțiune cu banca. Conform rezultatelor studiului, 68% dintre deținătorii de carduri utilizează serviciile bancare digitale (aplicație mobilă sau internet banking), cu 15 p.p. mai mult decât anul trecut.

„Rezultatele studiului confirmă încă o dată dinamica constantă a schimbării preferințelor de plată ale locuitorilor Moldovei în direcția plăților fără numerar și, în special, a metodelor de plată digitale. Astăzi, aproape jumătate dintre deținătorii de carduri au avut deja experiența achitării cumpărăturilor cu ajutorul smartphone-urilor cu NFC, ceea ce subliniază încrederea în creștere a consumatorilor moldoveni în soluțiile inovatoare de plată. În același timp, deținătorii de carduri apreciază nu doar comoditatea și tehnologia plăților, dar și privilegiile - oferte speciale și oportunități unice oferite de cardul bancar. Noi, cei de la Mastercard, ne străduim să răspundem acestor așteptări, dezvoltând plățile digitale în țară și creând oferte speciale care fac procesul de cumpărături comod, avantajos și memorabil”, a declarat Irina Untila, Country Manager Mastercard în Moldova.

Jumătate dintre locuitorii Moldovei au menționat că, atunci când aleg un card bancar, pentru ei este important să poată beneficia de oferte speciale, inclusiv reduceri, bonusuri și cashback. Fiecare al treilea utilizator a confirmat, de asemenea, că este important să aibă acces la experiențe speciale. Printre cele mai interesante categorii pentru a obține avantaje suplimentare cu cardul, respondenții au menționat: cumpărăturile (51%), călătoriile (49%), sănătatea și sportul (48%).

Ca răspuns la interesul tot mai mare al moldovenilor pentru oferte speciale și experiențe unice, Mastercard a lansat în vara anului 2024 în Moldova o platformă globală de privilegii și experiențe exclusive – priceless.com, care oferă utilizatorilor Mastercard acces la sute de oferte din întreaga lume, precum și la experiențe unice în

Moldova, în pasiuni populare precum călătorii, divertisment, gastronomie, artă și cultură, sănătate, sport și cumpărături.

Despre studiul MasterIndex 

Studiul privind atitudinea locuitorilor Moldovei față de plățile fără numerar a fost realizat de compania XPLANE la comanda Mastercard în august 2024, prin intermediul interviurilor telefonice. La sondaj au participat 500 de deținători de carduri cu vârste între 18 și 65 de ani, care locuiesc în trei orașe din Moldova: Chișinău, Bălți și Cahul.

În continuare, rezultatele prezentate în cadrul unui infografic.

Hai cu noi și pe Telegram - e simplu și rapid!

Noutăți similare