Sursa foto: victoriabank.md
Ce înseamnă Phishing?
Phishing - tip de fraudă în cazul în care criminalii pretind a fi bancă, companie de loterie, sistem de plată sau rețea socială, în scopul de a obține datele confidențiale ale utilizatorului.
Obținerea informațiilor confidențiale, cel mai frecvent, se întâmplă prin distribuirea unor scrisori falsificate de la bănci/sisteme de plăți cu formulare pentru introducerea numelui de utilizator, parolei, numărului de card bancar, codului CVV ș.a.m.d., sau cu redirecționarea la un site fals cu astfel de forme. În acest fel, criminalii obțin acces la datele confidențiale din conturile clienților și mijloacele financiare din conturile bancare.
Exemplu:
Clienta băncii Tatiana M. a primit un mesaj electronic pe adresa sa de email, pretinzând a fi transmis de către compania cu renume mondial Paypal:
Deoarece Tatiana într-adevăr are un cont pe Paypal nu a ezitat să acceseze link-ul din mesajul primit, fiind astfel redirecționată către un site fals, care arăta similar cu pagina web oficială a Paypal și astfel a fost determinată să introducă datele confidențiale (inclusiv și numărul cardului său bancar). Exact într-o oră, cu datele cardului ei bancar au avut loc tranzacții nesancționate pentru achitări de servicii, efectuate pe un site complet necunoscut din Noua Zeelandă. În consecință, Tatiana a fost prinsă într-un truc de înșelătorie și a devenit o victimă a phishing-ului.
Cum să vă protejaţi cardul de phishing:
- Nu răspundeți la mesajele electronice în care se solicită prezentarea datelor personale;
- Nu accesați link-urile din aceste mesaje, inclusiv și link-urile care presupun redirecționarea pe site-ul companiei (băncii, sistemei de plăți), acestea vă pot îndrepta către site-uri dubluri, asemănătoare cu aplicația Internet Banking a băncii, sistemei de plăți sau companiei;
- Nu deschideți documentele atașate la aceste mesaje, acestea pot conține viruși cu ajutorul cărora infractorii pot obține controlul asupra informației și datelor din calculatorul, smartphone-ul dvs;
- Dacă aveți dubii: acordați o atenție sporită măsurilor de securitate ale site-ului, cum ar fi prezența pictogramei lacătului în stare închisă a browser-ului și prezența literei «s» («securizat» - în condiții de siguranță), «https: //» la începutul adresei site-ului. În cazul în care aceste elemente lipsesc - pe această pagină nu există siguranță pentru a introduce rechizitele cardului bancar!
Fiți vigilenți!
Nu uitaţi despre alte măsuri de protecţie a banilor în timpul efectuării operaţiunilor pe internet:
- Nu efectuaţi plăţi pe site-uri dubioase şi puţin cunoscute;
- Înainte de a plăti ceva pe un site, acordați o atenție sporită măsurilor de securitate ale site-ului, cum ar fi prezența pictogramei lacătului în stare închisă a browser-ului și prezența literei «s» («securizat» - în condiții de siguranță), «https: //» la începutul adresei site-ului. În cazul în care aceste elemente lipsesc - pe această pagină nu există siguranță pentru a introduce rechizitele cardului bancar!;
- Nu folosiţi pentru achitări online carduri cu sume mari. În măsura posibilităţilor, utilizaţi un card separat, pe care veţi transfera doar suma necesară achitării;
- Verificaţi dacă telefonul sau tableta dvs. nu sunt atacate de viruşi. Acestea sunt gadgeturi şi reprezintă un anumit risc pentru contul dvs.;
- Instalaţi pe toate gadgeturile dvs. variante licenţiate ale programelor antivirus şi efectuaţi periodic scanarea lor;
- Evitaţi efectuarea plăţilor online în locaţiile cu internet public, de exemplu în locurile cu Wi-Fi gratuit;
- Nu lăsaţi cardul la vedere, nu permiteţi fotografierea, scanarea lui sau executarea copiilor de către persoanele care nu sunt împuternicite pentru a face asta;
- Nu comunicaţi nimănui datele dvs. personale sau rechizitele bancare (numărul cardului, data expirării, PIN-codul, codul de siguranţă de pe partea verso a cardului etc.), nu expediaţi nimănui pe e-mail aceste date sau prin SMS (chiar dacă acestea au venit din partea băncii), nu introduceţi aceste date pe paginile web care nu sunt destinate plăţilor online a produselor şi serviciilor sau prin telefon;
- Reţineţi că pentru a efectua orice fel de transferuri pe cardul dvs., persoana care efectuează transferul are nevoie doar de numărul cardului! Dacă de la voi se cer şi alte informaţii despre card, precum PIN-codul, perioada activă, codului CVV ș.a.m.d.m., fiţi siguri că aceştia sunt infractori.
Alte sfaturi:
- Conectaţi serviciul «DA! SMS Banking». Cu ajutorul acestuia veţi primi notificări pe telefonul mobil referitoare la toate operaţiunile efectuate de pe contul dvs. Dacă aţi primit un SMS despre tranzacţii efectuate cu cardul, pe care dvs. personal nu le-aţi efectuat, sunaţi imediat la serviciul Suport Clienţi şi blocaţi cardul.
- Conectaţi serviciul «DA! Internet Banking» sau «DA! Mobile Banking». Cu ajutorul acestuia veţi avea mereu acces la extrasul de pe toate cardurile şi conturile dvs. şi veţi putea efectua o mulţime de operaţiuni bancare în orice moment, fără ajutorul băncii. De asemenea, aveţi posibilitatea să blocaţi sau să stabiliţi limite pentru cardul dvs.
Hai cu noi și pe Telegram - e simplu și rapid!
Sursa: victoriabank.md