Sursa foto: businessclass.md
În acest an Moldova Agroindbank sărbătorește ce-a dea 25-a aniversare. Este o cifră importantă pentru țara noastră tânără. De-a lungul istoriei sale, necâtând la instabilitatea economică, și crizele continue, banca a reușit să-și întărească poziția de lider al sectorului bancar. Raportul financiar pentru anul precedent (2015) demonstrează că actuala conducere a băncii nu are de gând să se oprească la cele obținute deja. Despre calea spre succes pe care a urmat-o Moldova Agroindbank, Serghei Cebotari, Președintele Comitetului de conducere al băncii, povestește într-un interviu acordat revistei Business Class.
Business Class: Domnule Cebotari, în acest an Moldova Agroindbank împlinește 25 de ani. Pentru o persoană, aceasta este vârsta când ea înțelege ce vrea de la viață și cum să obțină ceea ce dorește. Se poate de spus acest lucru despre banca Dvs.?
Serghei Cebotari: Despre bancă se poate de spus mai multe. O pătrime din secol în condițiile statului nostru tânăr este un termen mai mult decât suficient pentru a se impune pe piață și de a crea premize pentru o creștere stabilă în viitor. La începutul istoriei sale Moldova Agroindbank a fost preponderent o bancă agrară. Pe parcurs banca și-a diversificat produsele și serviciile oferite și astăzi MAIB este o instituție financiară universală care oferă servicii financiare clienților din toate categoriile: persoanelor fizice și juridice ce își desfășoară activitatea în diferite sectoare ale economiei naționale. Dar ca un tribut adus istoriei, caracteristica agrară a țării noastre, denumirea Moldova Agroindbank, a rămas. De-a lungul activității noi am aplicat strategia noastră de dezvoltare în diferite condiții economice, atât benefice cât și mai puțin benefice și chiar în situații de criză. De exemplu în anul 1998 când în spațiul CSI bântuia criza economico-financiară, banca noastră a continuat să obțină profit și chiar a lansat unul din cele mai importante proiecte investiționale din portofoliul său – proiectul comun de atragere a investițiilor împreună cu concernul german Südzucker AG. Pînă astăzi Moldova Agroindbank este acționarul companiei Sudzucker Moldova.
Anul 2015 a fost unul deloc ușor pentru sistemul bancar al țării noastre. Dar totuși MAIB și-a lărgit gama de servicii bancare datorită câtorva segmente importante, inclusiv de importanță socială: deservirea conturilor trezoreriale și efectuarea plăților sociale populației, și de asemenea deservirea bancară a serviciilor vamale pe întreg teritoriul țării. Și în aceste condiții deloc simple, banca a funcționat cu un nivel record al profitului. Iar aceasta demonstrează că noi totul facem corect și anticipăm schimbările de pe piață. Desigur, în dependență de evenimentele externe este nevoie ca strategia să fie adaptată, completată cu soluții actuale și includerea de noi mecanisme. Dar de fiecare dată strategia s-a adeverit a fi corectă.
– Fără dubii, banca are cu ce se mândri. Necătând la situația complicată din economie, influența crizelor, echipa MAIB a reușit să aducă banca în primele poziții și pentru mulți ani să rămână lider al sectorului bancar. De ce acest lucru i-a reușit anume Moldova Agroindbank?
– Moldova Agroindbank este o bancă sistemică, conducerea căreia este o mare responsabilitate. Aceasta cade în primul rând pe umerii top managementului. 3 ani în urmă echipa de conducere a fost actualizată, și întinerită în măsura în care să înțeleagă și să implementeze rapid soluții inovative, și totodată să nu facă rău prin creativitatea excesivă. Un factor foarte important îl consider că alegerea în 2013 a noii componențe a Conducerii a fost o continuare a liniei managementului, un pas succesiv în guvernarea corporativă a băncii. Toată echipa actuală a trecut prin școala unică Moldova Agroindbank, toți membrii Conducerii au învățat regulile și valorile MAIB. Eu mă mândresc cu echipa noastră, începând cu membrii Comitetului de Conducere și terminând cu angajații filialelor. Desigur că eu nu stabilesc sarcini concrete fiecărui angajat în parte, dar știu cu siguranță că fiecare din ei este un specialist extraordinar și se descurcă în munca sa.
– Numiți vă rog 5 momente cheie în istoria băncii, care au determinat dezvoltarea de succes a acesteia.
– În primul rând – însuși deschiderea băncii. Moldova Agroindbank a fost creată în baza Agroprombank (URSS). A fost o decizie curajoasă și responsabilă, care a pus bazele istoriei minunate ale MAIB. Aici se poate de inclus și trecerea la moneda națională și toate procesele care au însoțit la stabilirea băncii și a întregii economii naționale.
În al doilea rând – recunoașterea internațională a băncii noastre. În anul 1995 Banca Mondială și Banca Europeană pentru Dezvoltare și Reconstrucție (BERD) au recunoscut Moldova Agroindbank drept o bancă stabilă. Tot atunci MAIB a semnat primul acord cu BERD referitor la o linie de credit pentru finanțarea businessului mic și mijlociu. De atunci banca anual își confirmă stabilitatea și recunoașterea internațională, iar ultima confirmare – premiul revistei Global Finance, care a recunoscut Moldova Agroindbank drept una din cele mai bune bănci pe piețele emergente ale Europei Centrale și de Est în 2016.
O etapă importantă în dezvoltarea Moldova Agroindbank consider implementarea unei deserviri specializate a clienților corporativi și cei din sfera retail, ținând seama de necesitățile specifice acestor categorii de clienți. Această idee simplă, dar totodată genială, a pus toate lucrurile la locul lor: mecanismul de deservire lucrează clar și logic și astăzi, datorită acelei reforme. Noi am continuat dezvoltarea experienței divizării clienților în diferite categorii și am implementat-o într-un proiect unic pentru Moldova – Private Banking.
O altă etapă importantă în activitatea MAIB a fost procesul de emitere și deservire a cardurilor bancare: Începând cu primele, pînă la cele create în baza tehnologiilor avansate, inclusiv tehnologiei plăților fără contact. MAIB a fost și rămâne cea mai activă instituție financiară în dezvoltarea culturii plăților fără numerar. Aceasta dintr-o parte, simplifică operațiunile bancare, iar din altă parte – contribuie la transparentizarea fluxurilor financiare pe piață. Eforturile și rezultatele muncii noastre sunt apreciate de partenerii internaționali precum Visa, MasterCard, și American Express - partenerul exclusiv al căruia în țara noastră este anume Moldova Agroindbank.
Tehnologiile inovaționale – viitorul sectorului bancar în lumea întreagă. Odată cu lansarea platformei unice pentru deservirea bancară electronică, crearea așa numitei filiale online MAIB dezvoltă activ toate canalele de deservire la distanță și deservirea de-sine-stătătoare a clienților în bancă. Ceea ce 10 ani în urmă părea imposibil, specialiștii noștri cu succes au implementat, iar consumatorul a reușit să placă.
– Judecând după indicatorii din ultimii ani, necătând la criză, Dvs. nu aveți de gând să vă opriți la cele obținute. Are unde crește Moldova Agroindbank? Care direcții vor fi prioritare pentru Dvs. în viitor?
– Noi vom continua dezvoltarea bankingului înalt tehnologizat – tot mai des clienții preferă astfel de deservire bancară. Lipsa investițiilor în acest domeniu pentru o bancă modernă este egală cu moartea. În același timp noi continuăm să ne respectăm clienții care preferă comunicarea tete-a-tete cu banca. Noi facem tot posibilul ca aceste relații să fie cât mai avantajoase pentru clienți, și din acest motiv efectuăm modernizarea rețelei de filiale, care trebuie să corespundă celor mai înalte niveluri și să mențină starea de confort și siguranță. Și aceasta nu depinde de locația geografică a filialei MAIB – fie ea în centru capitalei sau la un punct vamal îndepărtat – fiecare client este prețios și merită cea mai bună atitudine din partea băncii, deoarece el se deservește la Moldova Agroindbank.
– Economia țării noastre se află în criză. Ce permite băncii să treacă peste aceste provocări actuale?
– Este trist, dar lumea întreagă se confruntă cu o criză economică, inclusiv economia Rusiei cu care este legat businessul multor clienți de-ai noștri. Chiar și țările dezvoltate intră în stagnare, iar fonul general geopolitic devine tot mai agresiv. Dar revenind la începutul discuției, voi spune că chiar și în vremurile de criză Moldova Agroindbank a mers înainte, a crescut activele, a mărit fondurile de rezervă. Acest fapt se datorează culturii înalte corporative a conducerii MAIB, încrederii clienților și nivelului înalt al deservirii acestora. Un factor important – încrederea partenerilor externi, de care beneficiază de-a lungul anilor Moldova Agroindbank. Dovadă acestui fapt este că mai mult de o treime din toate liniile de creditare internaționale, care vre-odată au fost deschise în Moldova de organizațiile internaționale, au fost valorificate prin intermediul băncii noastre. Repet, că este o confirmare a încrederii față de bancă în țară și regiune, ce confirmă caracterul sistemic, standardele clare implementate în colaborare cu consultanții internaționali. Și în cele din urmă spune despre faptul că noi suntem gata pentru noi provocări și noi realizări.
– Banca a mers pe calea implementării tehnologiilor și serviciilor inovaționale. Despre ce merge vorba?
– Anul trecut am început procesul complex de transformare într-o bancă modernă europeană. A început totul cu rebranding, a urmat modernizarea rețelei și trecerea la un nivel înalt al calității deservirii. În situația economică dificilă, acest pas poate fi făcut doar de un jucător puternic, care simte încrederea și susținerea clienților și a societății. Noi în calitate de bancă lider al țării noastre sperăm să corespundem așteptărilor clienților și să menținem nivelul înalt al calității deservirii clienților. Avem de gând să perfecționăm gama actuală de produse și servicii, să dezvoltăm noi tipuri de servicii și neapărat să rămânem o bancă de încredere.
Sursa: material tradus din revista Business Class.
Hai cu noi și pe Telegram - e simplu și rapid!