Tehnologia domină aproape fiecare aspect al vieții noastre cotidiene, iar adaptarea la
schimbările digitale a devenit esențială pentru supraviețuirea și succesul oricărei
afaceri. Conform unui studiu recent, 92% din companiile mici și mijlocii consideră că
digitalizarea este cheia pentru a rămâne competitive pe piața globală. În același timp,
81% din consumatori refuză să mai cumpere produse sau servicii de la afaceri care nu
oferă o experiență online fluidă. Prin urmare, digitalizarea nu doar facilitează
tranzacțiile, dar redefinește și modul în care sunt construite relațiile cu clienții.
Pentru a susține companiile mici și mijlocii pe o piață din ce în ce mai concurențială,
Asociația Națională a Companiilor din domeniul TIC (ATIC), în parteneriat cu proiectul
OPTIM, susținut de Helvetas, a lansat programul Evaluarea Digitală a IMM-urilor. În
cadrul programului, a fost oferit suport și expertiză în digitalizare, furnizând companiilor
soluții pentru optimizarea proceselor de rutină din activitatea zilnică. Astfel, mai multe
întreprinderi mici și mijlocii au reușit să își îmbunătățească strategiile, procesele și
infrastructura digitală pentru a deveni mai eficiente.
MIA pentru afaceri – comerț online și offline mai rapid
Ca parte a programului, o companie din Moldova a dezvoltat un set de plugin-uri
dedicate platformelor de comerț electronic cele mai populare (WordPress,
WooCommerce, Cs-Cart, OpenCart). Acestea permit adăugarea opțiunii de plată MIA
(Metoda de Inovare a Plăților) pentru agenții economici.
Potrivit dezvoltatorilor de plugin-uri, această soluție reduce costurile de procesare și
optimizează fluxul de numerar, iar plățile sunt procesate instant, în doar 10 secunde,
comparativ cu tranzacțiile prin carduri, care pot dura zile. Acest aspect permite o
gestionare mult mai eficientă a fluxului de numerar, crucială pentru succesul oricărei
afaceri, conferindu-i și mai multă credibilitate. Iar consumatorilor finali le oferă o
posibilitate de plată care este nu doar simplă și rapidă, dar legală și transparentă.
Ghenadie Cernei, cofondator, Finergy Tech: „Pentru antreprenori cel mai mare
avantaj este că banii ajung instant. Al doilea este că plătesc mai puțin. La un număr de
tranzacții cât de cât semnificativ, deja se observă efectul pentru afacere. Pentru fiecare
business cu rulaj de vânzări în zona B2C are sens acceptarea plăților prin MIA.”
Printre primii beneficiari care au reușit să integreze soluții software avansate, precum și
sistemul MIA Plăți Instant este Brutăria Bardar. Aceasta îi va permite gestionarea mai
eficientă a comerțului în magazinele fizice și online, dar și le va permite să primească
plăți online cu costuri semnificativ mai mici. Taxa tranzacțională pentru plățile prin MIA
este de doar 0,8%, în comparație cu ratele de 2,2-3,5% pentru majoritatea opțiunilor de
plată electronică.
Victor Nistorică, antreprenor: „Această mișcare cu MIA a fost încă un pas foarte
important în digitalizarea serviciilor noastre, pentru că am oferit clienților încă o
modalitate de plată, una foarte comodă, foarte cunoscută deja, care reduce timpul de
procesare a plăților și crește nivelul de confort al clientului.”
Cum are loc integrarea MIA pentru antreprenori?
Oamenii de afaceri interesați de acest tip de plată pot să contacteze băncile lor pentru a
solicita accesul la infrastructura necesară integrării sistemului de plăți MIA pe site-urile
proprii. Cu ajutorul noilor plugin-uri, integrarea în magazinele online a plăților Instant
Payments este extrem de simplă. Comercianții pot implementa acest sistem în mai
puțin de o zi, iar codul poate fi instalat ușor de tehnicienii companiei direct pe site-ul
web al acestora. După configurare, consumatorii vor vedea opțiunea „Achitați cu MIA”
pe pagina de plată.
Victor Nistorică, antreprenor: „Integrarea a fost un proces relativ ușor, pentru că am
avut suportul mai multor părți: expertul tehnic, banca noastră, care a fost foarte
deschisă în a ne integra acest plugin, plus echipa noastră de suport a site-ului. Astfel
totul s-a întâmplat chiar mai repede decât ne așteptam.”
Pentru orice antreprenor care dorește să adopte o metodă de plată modernă și
eficientă, MIA reprezintă soluția ideală. Este simplu de implementat, reduce costurile și
îmbunătățește experiența de plată atât pentru comercianți, cât și pentru consumatori.
Adoptând această metodă de plată modernă, comercianții vor putea să renunțe la
opțiuni tradiționale precum plățile în numerar sau transferurile prin card.
Ghenadie Cernei, cofondator, Finergy Tech: „Sunt în proces de integrare mai multe
companii. Dacă vorbim în general despre acceptarea MIA sunt câteva sute care deja
acceptă. Pe online sunt mai puține, dar numărul lor crește de la zi la zi.”
Digitalizarea nu mai este o opțiune, ci o necesitate pentru orice afacere care dorește să
rămână competitivă pe piața actuală. Astfel, sprijinul acordat IMM-urilor pentru
digitalizare de către ATIC, în cadrul programului OPTIM și susținut de Helvetas, nu doar
îmbunătățește eficiența afacerilor, dar contribuie și la dezvoltarea economică a țării.