EuroCreditBank a stabilit dividendele și prioritățile de capitalizare pentru 2023
EuroCreditBank a organizat, pe 28 noiembrie, Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor, convocată repetat, în format fizic, pentru a analiza...
La 31 octombrie 2018 activele EuroCreditBank au depășit 1 mld. lei. În raport cu perioada similară a anului trecut, creşterea activelor băncii a constituit 277,4 mil. lei sau 37,5%, fiind cea mai mare majorare din sistemul bancar al Moldovei, media constituind 5,1%. Totodată, portofoliul de credite şi portofoliul de depozite au avut cea mai mare ascendenţă, cu o creştere de 47% şi, respectiv, 63,4%. Cu referire la indicatorii generaţi pe compartimente specifice, ECB este printre liderii sectorului bancar la capitolul calității activelor, cu cea mai mică pondere a activelor neperformante raportate la fondurile proprii – 3,6%.
Despre calitatea activelor, creșterea portofoliului de credite, valorile instituționale și succesele înregistrate de bancă în ultima perioadă am discutat cu Oleg Holban, Preşedintele Comitetului de Conducere al BC EuroCreditBank S.A.
– ECB are o istorie de 26 de ani. Care sunt cele mai importante valori promovate de bancă pe parcursul anilor?
– În toți acești ani, instituția s-a dezvoltat, devenind o bancă universală, care efectuează toate tipurile de operațiuni bancare solicitate pe piață, de la perfectarea cardurilor bancare, creditare, remiteri de bani, până la acordarea serviciilor la distanță.
Am reușit să consolidăm o echipă de profesioniști, mulți dintre care sunt cu noi chiar de la bun început. Pe lângă acei, să spunem așa, patriarhi, care activează la ECB de peste 25 de ani, avem şi membri tineri ai echipei. Vârsta medie a angajaților e de 30 de ani. La bancă vin în continuare mulți specialiști tineri, chiar de pe băncile universităților. Noi ne axăm foarte mult pe dezvoltarea și creșterea echipei, organizăm instruiri și seminare, încercăm să stimulăm angajații pentru a deveni mai buni. Pot spune că dezvoltarea echipei este una din misiunile-cheie pentru conducerea ECB.
De asemenea, avem o atitudine deosebită și față de clienți care beneficiază de serviciile noastre mai bine de 15 ani. Ei apreciază abordarea personală pe care o oferă banca, pentru că noi lucrăm individual cu fiecare client. Nu suntem o instituție mare și avem avantajul de a acorda timpul și atenția necesară fiecăruia dintre ei.
Tot aici vreau să menționez deschiderea și flexibilitatea instituției către noile tehnologii informaționale, fiind cei care am lansat în țară primul internet banking pentru persoanele fizice.
Un alt rezultat cu care ne mândrim sunt parteneriatele pe care le-am consolidat pe parcursul anilor. Mă refer la colaborarea cu Directoratul Liniei de Credit pe lângă Ministerul Finanțelor, care a început în 2011 și se axează pe implementarea proiectelor de asistenţă financiară, în special acordarea creditelor din resursele revolving ale proiectelor internaționale. Deoarece targetul nostru sunt întreprinderile mici și mijlocii (ÎMM), nu putem să nu colaborăm cu Organizația pentru dezvoltarea întreprinderilor mici și mijlocii (ODIMM), care este promotorul dezvoltării antreprenoriatului autohton.
Pentru prima dată în activitatea noastră la finele lunii octombrie ECB a obținut cea mai mare creștere a activelor din sistemul bancar autohton, care au depășit 1 mld. lei, grație noii politici de conlucrare cu ÎMM, dar și deschiderii noilor sucursale și agenții.
Actualmente ECB are 8 filiale și circa 40 agenții. Suntem prezenți în toată țara – 3 sucursale în Chișinău și câte o sucursală în Orhei, Bălți, Cahul, Ungheni și Comrat. În sucursalele și agențiile noastre activează peste 300 de angajați.
– ECB este banca care a lansat primul internet banking și care a emis primul card bancar multivalutar din țară. Tot ea a lansat și tehnologia SWIFTNet. Cum v-a reușit acest lucru?
– Pe atunci, evident, nu puteam concura cu instituțiile mari din sistem care emiteau carduri tradiționale, noi fiind cei mai mici pe piața bancară autohtonă. Din acest considerent am decis să mergem pe o cale mai diferită și am lansat cardurile virtuale. Noi am fost primii care le-am pus la dispoziție, atât persoanelor fizice, cât și juridice întreaga gamă de servicii la distanță, inclusiv achitarea serviciilor comunale, convertirea valutei, cumpărături online etc. În prezent, banca este preocupată de modernizarea serviciilor internet banking și de diversificarea canalelor de deservire pentru clienți.
– Care sunt cele mai noi servicii și produse de care pot beneficia clienții ECB?
– După cum am spus, ne axăm pe dezvoltarea și modernizarea serviciilor electronice, unul dintre care este mobile banking și sperăm că, în curând, acesta va fi pus la dispoziția clienților. Tot aici am putea menționa versiunea nouă a site-ului oficial, care are o interfață destul de prietenoasă și accesibilă pentru vizitatori. Această versiune corespunde celor mai buni parametri, ajută și ghidează utilizatorii în a găsi informația de care au nevoie. Un serviciu nou creat pentru persoanele fizice este Credit Flex, care este mult mai rapid și permite clientului de a-și alege individual condițiile, termenul și rata convenabilă.
Tot pentru persoanele fizice am perfecționat procesul transferului de bani. Clientul are posibilitatea să primească transferul online, de acasă, fără a fi necesar să vină la bancă și să stea în rând pentru a primi banii. Ne referim la serviciul Telebank Money Transfer (TMT), care permite excluderea „cozilor” la ghişeele bancare pentru primirea remitenţelor.
O altă tendință, după cum am menționat, este dezvoltarea colaborării cu ÎMM. Pentru aceștia am creat servicii noi, cum ar fi – creditele Agro Business şi Agro Compact (pentru sectorul agricol), precum și Microcreditare, Microcredit Rapid fără gaj (pentru întreprinzătorii individuali, micro-companii, deţinătorii de patentă sau alte persoane care efectuează activitate de antreprenoriat). Am reuşit să schimbăm procesele operaționale, creând soluții tehnice speciale, care ne-au permis o analiză rapidă a situației financiare a clientului băncii, deoarece conștientizăm că ei au nevoie de operativitate maximă.
Ne dedicăm mai mult acestei categorii de clienți din motivul că marea parte a business-ului autohton este formată din întreprinderi mici și mijlocii. În același timp, nici noi nu suntem o bancă mare și ne-am propus să creștem împreună cu ei. Acest lucru a adus rezultate bune, portofoliul de credit al băncii în acest an a crescut cu 30%, în contextul în care indicatorul dat pe tot sectorul bancar crește nesemnificativ sau, dimpotrivă, scade.
Pe de altă parte, trebuie să recunoaștem că întreprinderile mici nu prezintă interes major pentru instituțiile bancare mari, unde se impune mai mult birocrație și proceduri mai aspre. La noi această categorie de clienți se simte „ca peștele în apă”, să spunem așa, pentru că le oferim absolut tot suportul, mai ales companiilor începătoare, care se orientează mai greu. Un alt avantaj pe care îl oferă ECB acestor clienți este accesul liber la orice nivel decizional din bancă. De exemplu, dacă un antreprenor are nevoie urgent de un credit și vine la noi pentru a-și rezolva această problemă, noi implicăm chiar și directorul sau vice-directorul, pentru ca el să-și obțină creditul cât se poate mai repede.
– Concurență există în orice domeniu. Cum ați aprecia-o în mediul bancar?
– Concurență pe piața bancară este dură, dar, recunoaștem că este o concurență sănătoasă și îi oferă clientului posibilitatea să aleagă ce este mai avantajos pentru el. E cunoscut faptul că clienții băncilor deja sunt împărțiți și e foarte greu să atragi clienți noi. Acest fapt face instituțiile financiare să lanseze strategii, oferte atractive pentru reprezentanții businessului. Spre exemplu, acordarea creditului la zero % dacă te transferi din altă bancă. Băncile sunt axate pe menținerea fiecărui client, din acest motiv se diversifică spectrul serviciilor, se oferă condiții cât mai avantajoase etc.
– Suntem aproape de sfârșitul anului - perioadă când se fac anumite totalizări și se stabilesc prioritățile pentru anul ce vine. Ce planuri are ECB pentru 2019?
– Colaborarea cu ÎMM-urile va rămâne o prioritate și pentru anul viitor. Vrem să îmbunătățim serviciile pe care le oferim acestei categorii de clienți. Ne propunem să sporim competențele profesionale ale staff-ului, pentru că analiza situației financiare a companiilor mici se deosebește de evaluarea întreprinderilor mari. Acestea nu au un bilanț formalizat sau o raportare unică, trebuie să pătrunzi în activitatea lor nu prin intermediul rapoartelor sau documentelor, dar în regim real. Asta înseamnă deplasarea la sediu, aprecierea situației, să tragi o concluzie dacă această afacere poate să aducă un venit în timpul apropiat etc. În aceste cazuri angajații au nevoie de cunoștințe specifice.
O altă prioritate ar fi ridicarea nivelului deservirii persoanelor fizice în ceea ce ține de creditare, retail credit pentru necesități cotidiene, operativitatea în luarea deciziei de acordare a creditului.
Ne mai gândim și la deschiderea de noi sucursale, însă, în același timp, conștientizăm că în condițiile actuale clienții preferă serviciile la distanță. Din aceste considerente accentul se va pune pe promovarea serviciilor online. Tindem ca clientul să vină o singură dată la bancă, pentru ca mai departe să beneficieze online de toate serviciile oferite de ECB. Chiar și cifrele ne demonstrează acest lucru – mai mult de 70% din clienții noștri persoane juridice aleg serviciile internet-banking, iar la persoanele fizice cifrele sunt și mai mari – 80-85%.
Astfel filialele vor rămâne puncte de vânzare și de prim-contact cu clientul, iar în continuare el va beneficia de servicii prin canalele ce îi oferă mai multă comoditate – rețeaua internet, mobile banking, call centre, centre de autodeservire etc.
– Dacă e să vorbim despre indicatorii prudențiali, la ce nivel îi mențineți?
– În acest plan stăm destul de bine. Suntem în topul băncilor cu cea mai solidă bază de capital în raport cu activele și în lista instituțiilor bancare cu cele mai calitative active. Indicatorii sunt peste media din sistem, într-un cuvânt, clienții pot fi liniștiți, pentru că banii lor sunt în siguranță. Între lichiditate și venituri trebuie să alegem mereu calea de mijloc. În acest caz, Consiliul administrativ al ECB a aprobat o politică mai conservativă, care permite să ne concentrăm mai mult pe stabilitate decât pe un profit de moment, ceea ce le oferă clienților noștri și o doză mai mare de siguranță.
– În ultimul timp, a devenit un trend tot ce ține de responsabilitatea socială corporativă. Care este politica băncii în acest domeniu?
– ECB este membru al inițiativei organizației mondiale United Nations Global Compact și a adoptat cele zece principii ale organizației ce se referă la drepturile omului, standardele muncii, mediu şi anti-corupţie. De asemenea, participăm la acțiuni de sponsorizare pentru casele de copii, ajutăm persoanele și familiile defavorizate. Banca mai promovează modul sănătos de viață și sportul, în acest sens oferim suport pentru o școală de ciclism din Bălți.
– Mulțumim pentru interviu. Vă dorim succes, indicatori cât mai buni și clienți fideli!
EuroCreditBank a organizat, pe 28 noiembrie, Adunarea Generală Extraordinară a Acționarilor, convocată repetat, în format fizic, pentru a analiza...
Republica Moldova lansează o nouă inițiativă revoluționară pentru a susține creșterea și dezvoltarea întreprinderilor micro, mici și mijlocii (IMM-uri). Programul "373" ...
EuroCreditBank (ECB), este încântată să anunțe un pas important în evoluția sa: un rebranding strategic. Această transformare nu implică doar o schimbare de imagine ...