Achitările cu cardurile bancare au devenit principalul motor al comerțului online din Republica Moldova, contribuind cu peste 80% la creșterea tranzacțiilor digitale începând cu 2023.
Se arată în comunicatul IDIS „Viitorul” că, în prima jumătate a anului 2025, valoarea anualizată a plăților cu cardul a depășit 96,5 miliarde lei, iar comerțul online a atins 37,6 miliarde lei.
Piața cardurilor bancare este structurată astfel: 79% reprezintă cardurile moldovenești utilizate în țară, 11% – carduri străine folosite în Moldova și 10% – carduri moldovenești utilizate peste hotare. Rulajul acestui sector a fost de 26,6 miliarde lei în 2021, 33,7 miliarde lei în 2022, 28,6 miliarde lei în 2024 și 17,6 miliarde lei în primele șase luni din 2025.
În 2024, plățile moldovenilor cu cardul, atât în țară, cât și peste hotare, au totalizat 83,8 miliarde lei, dintre care 62,1 miliarde lei pe piața internă și 18 miliarde lei peste hotare. În 2025, tendința s-a intensificat, atingând deja 71,4 miliarde lei doar pe piața internă în primele șase luni.
Comerțul online a urcat constant: de la 9,6 miliarde lei în 2020 la 32,8 miliarde lei în 2024, iar în 2025 a ajuns la 37,6 miliarde lei (în valoare anualizată). Cele mai mari ponderi le au internet banking-ul (19,5 miliarde lei), procurările de bunuri peste hotare (11,3 miliarde lei), achitările cu carduri străine în Moldova (3,6 miliarde lei) și achitările pentru bunuri și servicii în țară (3,3 miliarde lei).
În paralel, piața serviciilor poștale cunoaște o expansiune rapidă. În 2023 au fost prestate 8,7 milioane de servicii poștale cu pachete mici și colete, iar în 2024 numărul lor a crescut la 12 milioane. Poșta Moldovei și-a pierdut poziția de lider, coborând la 44% cotă de piață, în timp ce operatorii privați și internaționali câștigă teren.
Concluziile raportului IDIS „Viitorul” subliniază că lipsa unui sistem unic național de comerț online și costurile mari de curierat reduc competitivitatea Moldovei, în pofida avansului rapid al plăților digitale.