Azi: € 19,5385 lei 0,0631 $ 16,6888 lei 0,0243

Oleg Paingu (MAIB): „Suntem alături de clienți chiar și de la distanță”

Oleg Paingu (MAIB): „Suntem alături de clienți chiar și de la distanță” Sursa foto: maib.md

Afacerile din Moldova trec printr-o perioadă dificilă – veniturile au scăzut sau sunt instabile și nu este clar ce se va întâmpla în continuare. În această situație, rolul de susținere financiară al băncilor devine și mai important, accesul la finanțe și servicii bancare fiind una dintre puținele soluții viabile pentru mediul de afaceri. Oleg Paingu, Vicepreședintele MAIB responsabil de sectorul IMM, a relatat pentru Newsmaker despre modul în care Moldova Agroindbank susține companiile, despre noi posibilități de sprijin și despre impactul crizei cauzate de COVID-19 asupra calității portofoliului de credite. 

– Continuați să acordați credite noi, având în vedere dificultățile din domeniul afacerilor?

– Da, noi continuăm să acordăm credite și, de fapt, nici nu am stopat finanțarea clienților noștri. Mai mult decât atât, anume în această perioadă, după data de 15 mai, când s-a finalizat perioada de stare de urgență, am elaborat și am implementat două produse noi pentru susținerea businessului clienților.

Primul produs vine să susțină companiile din segmentul IMM pentru a achita salariile angajaților. Al doilea produs este creditul „Restart” pentru restartarea businessului după încetarea stării de urgență. Ambele produse se bucură de succes. Avem deja mai mult de 230 de astfel de credite acordate. Este practic mijlocul prin care Moldova Agroindbank acordă sprijin businessului din segmentul IMM.

Și aici aș vrea să menționez faptul că ambele produse se acordă agenților economici în condiții avantajoase, cu aplicare unei perioade de grație la rambursarea creditului. Totodată, ținând cont de faptul că guvernul compensează 8,76% din rata dobânzii la creditele noi contractate, MAIB, ca bancă partener pentru clienții noștri, am mers și aici în întâmpinarea agenților economici și am diminuat rata dobânzii la aceste credite la nivelul ratei de dobândă pe care o compensează statul și anume până la 8,76% anual.

– Ce alte măsuri a întreprins banca pentru a sprijini companiile?

– Situația provocată de pandemia COVID-19 ne-a determinat să fim și mai activi, și mai operativi. Am întreprins un șir de măsuri, scopul cărora este de a acorda suport clienților noștri. De altfel, Moldova Agroindbank a fost prima bancă care a anunțat și a implementat acțiuni concrete pentru susținerea businessului clienților.

Printre aceste măsuri, se enumeră și elaborarea unor procedee care au permis accelerarea examinării cererilor de reexaminare a termenelor de rambursare a creditelor. Dar, mai întâi de toate, deși noi cunoaștem bine afacerile clienților noștri, am efectuat o analiză individuală suplimentară, practic cu fiecare debitor pe care-l aveam în portofoliul de credite, pentru a înțelege care este situația financiară a acestuia și care este impactul pandemiei asupra activității sale economice și ce soluții optime putem propune pentru a acorda un suport eficient partenerului nostru.

Astfel, împreună cu clienții, am revizuit planurile de afaceri si respectiv au fost stabilite modelele optime pentru prelungirea termenelor de rambursare sau restructurare a creditelor, chiar și cu prelungirea termenului final de achitare și aceasta fără aplicarea a careva comisioane pentru astfel de proceduri, care, în principiu, sunt prevăzute în contractele semnate de bancă cu clienții.

În paralel cu acest proces, agenții economici aveau posibilitatea să depună cereri de prelungire a creditelor precum si semnarea acordurilor adiționale la contracte de credit utilizând mijloace electronice, online.

Printre primele măsuri aplicate de bancă în luna martie, imediat după declararea stării de urgență, este și majorarea de la 30 la 90 de zile a termenului maximal de utilizare neîntreruptă a „Overdraftului” pentru produsul overdraft la contul curent. Această decizie le-a permis agenților economici să utilizeze mijloacele de credit din acest produs încă 60 de zile fără a fi achitate, deci neîntrerupt. Acesta este la fel un avantaj pentru clienți și un suport pentru agenții economici în această perioadă.

Unii clienți și-au anunțat dorința de a achita anticipat unele credite. Și în aceste cazuri am decis să nu aplicăm comisioane sau penalități pentru achitarea anticipată a creditelor.

Mai mult de 300 de agenți economici au beneficiat de facilitățile de prelungire a termenelor intermediare de achitare a creditelor, iar în unele cazuri și restructurări ale creditelor cu prelungirea termenului final de rambursare.

Vreau totuși să menționez că banca a inițiat diverse acțiuni de susținere a mediului de afaceri si companiilor din momentul de început al perioadei de pandemie. Suntem bucuroși că am primit întreaga susținere și apreciere din partea clienților noștri. Am comunicat cu ei, le-am simțit necesitățile, am avut un dialog constructiv cu ei. Apreciem la rândul nostru  deschiderea clienților de a accepta recomandările băncii și efortul depus de ei pentru depășirea dificultăților cu care s-au confruntat. MAIB le-a fost mereu alături.

– A crescut ponderea creditelor neperformante?

– În situația aceasta, Banca Națională a Moldovei a elaborat unele modificări la Regulamentul privind clasificarea creditelor, care au dat posibilitate, în principiu, de a menține la același nivel categoria creditelor care au fost prelungite si restructurate respectiv. La etapa actuală, calitatea portofoliului de credite nu a avut de suferit. Însă înțelegem că impactul asupra calității portofoliului de credite și a ponderii creditelor neperformante va fi posibil de estimat mai precis la sfârșit de an sau chiar la începutul anului viitor.

– Cum a afectat carantina activitatea băncii în sine?

În principiu, dezideratul nostru este de a fi mereu alături de clienți, indiferent dacă lucrăm de la birou sau de la distanță. Am implementat mai multe soluții tehnice digitale pentru a comunica cu clienții și cu alți parteneri. Modalitatea de a colabora cu agenții economici s-a modificat semnificativ. Suntem permanent în contact la telefon, e-mail, online.

Carantina a servit drept imbold suplimentar pentru a îmbunătăți mai multe servicii electronice digitale, cum ar fi Internet Banking. Am introdus unele îmbunătățiri și la e-Statements – serviciu de transmitere a extraselor de cont și documentelor bancare. De asemenea, aplicația mobilă pentru persoanele juridice MAIBusiness trece printr-un proces continuu de optimizare si dezvoltare. Am pus la dispoziția agenților economici serviciul MAIBusinessbot, pentru a putea să fie permanent informați despre solduri și rulaje în conturile bancare. Și clienții noștri au fost mai receptivi la ofertele băncii privind canalele de deservire bancară la distanță, anume în astfel de situații apreciind comoditatea utilizării acestora.

– Cum se dezvoltă serviciile de e-commerce ale MAIB?

– În această perioadă au crescut semnificativ cererile pentru conectarea la aplicația E-Commerce pentru extinderea afacerii prin comerțul electronic și creșterea vânzărilor online prin mediul Internet. Respectiv, am înregistrat o majorare a volumului de tranzacții efectuate prin E-Commerce.

Totodată, MAIB este prima bancă din Moldova care a implementat o platformă marketplace – totul.online, prin intermediul căreia agenții economici au posibilitatea de a face vânzări online fără a crea propriul site al companiei și, respectiv, fără cheltuieli suplimentare. Platforma este implementată în regim pilot, dar deja avem peste 90 de cereri pentru acest serviciu. Prin intermediul platformei totul.online persoanele fizice pot procura mărfuri, iar agentul economic le asigură livrare la destinație.

– Ce părere aveți despre viitorul afacerilor moldovenești?

– Este o întrebare foarte bună. Ne aflăm într-o situație neordinară și incertă pe care nimeni n-a putut să o prognozeze. Respectiv, agenții economici din mai multe ramuri ale economiei naționale, dar în special din domeniul HoReCa se confruntă cu multiple dificultăți în afaceri. Aici urmează să depunem eforturi comune, să întreprindem și să realizăm măsurile susținute de Guvern și de Banca Națională a Moldovei pentru a sprijini businessul din Moldova să revină la ritmul de activitate de până la pandemie, astfel relansând economia națională.

– Ce înseamnă aceasta pentru MAIB? Care sunt planurile băncii?

– Desigur că foarte multe lucruri se vor schimba în continuare atât în felul de a acționa și interacționa cu clienții noștri care sunt pilonul de bază al economiei naționale, dar și în prestarea produselor și serviciilor noi, în special în ceea ce ține de digitalizarea proceselor de deservire a clienților. Digitalizarea rămâne a fi o prioritate în continuare, pentru a oferi clienților cele mai optime și sigure soluții în activitatea lor curentă și în colaborarea lor cu partenerii comerciali și, desigur, cu banca.

Ne propunem să dezvoltăm serviciile online și vom îmbunătăți prestarea serviciilor electronice de la distanță, pentru a face mai eficientă si comodă activitatea agenților economici. Concomitent vom dezvolta și îmbunătăți funcționalitățile la aplicația MAIBusiness care este apreciată înalt de utilizatori.

Ne dorim să fim mai aproape de clienții băncii, chiar dacă ne aflăm la distanță.

Sursa: newsmaker.md

Noutăți similare