Azi: € 19,1657 lei 0,0354 $ 17,8718 lei 0,0271

Programul Prima Casă își începe activitatea pe 26 martie, clienții interesați pot depune cereri la 3 bănci

Programul Prima Casă își începe activitatea pe 26 martie, clienții interesați pot depune cereri la 3 bănci Sursa foto: captură video Youtube

Despre acest fapt a anunțat astăzi, 21 martie 2018, ministrul Finanțelor, dl Octavian Armașu, în cadrul unei conferințe de presă.

"Băncile participante la moment – Moldova Agroindbank, Moldindconbank, Victoriabank. Alte 2 bănci se vor alătura pe parcurs", a declarat Octavian Armașu.

Începând cu 26 martie băncile vor începe să recepționeze cereri de la clienți pentru programul Prima Casă.

Pentru a facilita accesul la informație a fost organizat un call centru – 022 22 60 65, unde cei interesați pot afla răspunsuri la întrebările pe care le au referitor la program.

De asemenea a fost creat un site oficial al programului – www.primacasa.gov.md.

Beneficiar al programului de stat ”Prima Casă” poate fi orice cetățean al Republicii Moldova cu vârsta cuprinsă între 18 și 45 de ani la momentul solicitării creditului ipotecar.

Solicitantul de credit trebuie să fie angajat oficial în câmpul muncii, la instituții de stat sau companii private din Republica Moldova, și, respectiv, să dispună de venituri din surse oficiale.

La program sunt eligibile persoanele:

  • care nu dețin în proprietate exclusivă sau comună în devălmășie cu soțul/soția nicio locuință în decurs de 12 luni până la data solicitării creditului ipotecar și nu au în derulare un credit ipotecar pentru procurarea unei locuințe;
  • soțul/soția nu dețin în proprietate exclusivă nicio locuință în decursul ultimelor 12 luni până la data solicitării de finanțare prin Program și nu au în derulare un credit ipotecar.

Veniturile oficiale salariale nete ale familiei beneficiarului trebuie să depășească 50% din suma plății lunare a creditului (rata lunară, dobânda și comisionul de garantare). Sunt acceptate și veniturile salariale ale rudelor de gradul I.

Creditele sunt acordate de bănci numai în valută națională (lei moldovenești, MDL). Plafonul maxim pentru prețul locuinței este de 1.000.000 MDL. Avansul inițial al beneficiarului este de cel puțin 10% din valoarea totală a locuinței. Statul va oferi garanții în valoare de 50% din soldul creditului. Durata maximă a creditului este de 25 de ani.

Rata maximă efectivă a dobânzii – va fi calculată din rata de referință anunțată de BNM pentru acest program (calculată ca rata medie ponderată ale dobânzilor la depozitele noi atrase în lei, cu termenul de 6-12 luni) + o marjă maximă de 3% (va fi precizată anual de Guvern) + comisionul de garantare de până la 0,5% anual din soldul garanției de stat.

Comision unic de acordare a finanțării nu mai mare de 1% din valoarea creditului. Băncile nu vor percepe alte taxe adiționale.

Pentru a obține un credit ipotecar ”Prima Casă”, solicitantul trebuie să prezinte următoarele acte:

  • cerere de acordare a creditului în cadrul Programului semnată de solicitant;
  • cerere de acordare a garanției în cadrul Programului semnată de solicitant;
  • buletinul de identitate a solicitantului, buletinul de identitate al soţului/soţiei, după caz;
  • adeverinţa de venit proprie a solicitantului, a soţului/soţiei, după caz;
  • carnetul de muncă şi/sau contractul individual de muncă sau licenţa pentru activitate profesională, proprie şi a soţului/soţiei, după caz;
  • extras valabil din Registrul Bunurilor Imobile pentru locuința care urmează a fi procurată prin intermediul Programului precum și certificat privind lipsa datoriilor eliberat de Serviciul Fiscal de Stat;
  • certificat eliberat de Agenția Serviciilor Publice care confirmă faptul că beneficiarul, soțul/soția beneficiarului nu dețin în proprietate exclusivă sau comună în devălmășie cu soţul/soţia nici o locuinţă în decursul ultimelor 12 luni până la data solicitării certificatului;
  • alte documente care confirmă provenența veniturilor oficiale nete;
  • raport de evaluare a locuinței care urmează a fi procurată, de la o companie de evaluare licențiată.

Persoanele care obțin alte venituri din chirii, dividende și activități independente trebuie să prezinte documentele specifice care dovedesc obținerea acestor venituri.

În funcție de situația imobilului achiziționat, băncile pot cere ulterior și documente suplimentare față de cele solicitate inițial.

Update: Începând cu 05 aprilie 2018, clienții pot depune cereri și la Mobiasbancă GSG, aceasta fiind cea de-a 4-a bancă inclusă în program.

Începând cu 02 mai 2018, cererile se pot depune și la Eximbank, aceasta fiind cea de-a 5-a bancă care participă la program.

Sursa: bancamea.md / primacasa.gov.md

Noutăți similare