Azi: € 20,5215 lei 0,0013 $ 18,1831 lei 0,0533
Mâine: € 20,4799 lei 0,0416 $ 18,1825 lei 0,0006

Haris Hanif (Orange Money): “România este în top 15 țări din lume în ce privește plățile contactless”

Haris Hanif (Orange Money): “România este în top 15 țări din lume în ce privește plățile contactless” Sursa foto: financialintelligence.ro

Furnizorul de servicii de plăți și de transfer de bani de pe telefonul mobil Orange Money a ajuns, în prezent, la 140.000 de clienți, afirmă Haris Hanif, CEO-ul companiei, într-un interviu acordat publicației financialintelligence.ro

După ce a lansat cardul de debit atașat contului digital, Orange Money se pregătește să lanseze Apple Pay în România și intenționează să ofere clienților și produse de finanțare pe termen scurt. CEO-ul Orange Money consideră că România, o piață care încă folosește 80% cash pentru plăți, este pregătită pentru trecerea la serviciile financiare digitale și le adoptă într-un ritm tot mai rapid.

– Trăim într-o lume tot mai dependentă de tehnologie. Ce ne puteți spune despre profilul clienților Orange Money?

– Clienții noștri sunt, în principal, cei care folosesc tehnologia, care au îmbrățișat schimbarea către tehnologiile mobile. Dacă ne uităm la vârsta lor, pot spune că nu sunt numai din generația milennial, ci și de peste 45 de ani. Până acum, nu am făcut marketing agresiv, pentru că am luat o decizie strategică să dezvoltăm gradual serviciile. Nu vrem să lansăm totul deodată. Am început cu portofelul digital, cu care se pot face transferuri, se pot plăti facturile Orange sau alte facturi de utilități și se pot reîncarcă cartelele PrePay Orange. Apoi, anul trecut, am adăugat codul IBAN la contul digital. Anul acesta, i-am adăugat un card de debit, care a fost cel mai mare pas de până acum. Clienții adoră acest serviciu. Nu spun asta pentru că acest produs este ca și copilul meu, ci vorbesc obiectiv, acesta este feedback-ul pe care îl avem de la clienți. Cel mai important lucru este că toți îl consideră foarte confortabil și ușor de folosit și, de asemenea, foarte transparent. Acesta este unul din obiectivele noastre principale – să fim deschiși și transparenți cu clienții, în special în ce privește comisioanele. Când faci o tranzacție, primești o notificare cu cât ai plătit, cât au fost comisioanele. Când clienții folosesc alte carduri în străinătate, există un impact din cursul de schimb și, uneori, nu sunt foarte atenți că băncile pot să îi taxeze cu 3-4% la schimbul valutar. Rata noastră de schimb este semnificativ mai bună.

Noi suntem abia la început, dar avem un plan să lansăm noi servicii în următoarele 18 luni.

– Câți clienți folosesc Orange Money și care este serviciul lor preferat?

– În prezent, avem aproximativ 140.000 de clienți. Produsul lor preferat este cardul de debit. Îl adoră! Să fiu sincer, sunt surprins de rata de activare pe care o avem la cardurile de debit. Este de 3-4 ori mai mare decât estimările noastre din planul de afaceri. Dacă ne uităm la numărul de tranzacții pe client, suntem peste piață. Dacă, pe piață, media este de 5-6 tranzacții pe lună, noi avem 9-10 tranzacții. Dacă pe piață 78% din tranzacții sunt contactless, la noi, 95% sunt contactless. Valoarea media a tranzacțiilor este, de asemenea, peste media pieței.

Trebuie să pun și un disclaimer, pentru că abia am început acest serviciu în martie. Este încă devreme pentru noi să declarăm victoria. Dar aceste date demonstrează că clienții adoptă un serviciu care este mai aproape de nevoile lor. Este un semn încurajator, nu numai pentru noi, dar și pentru grupul Orange. România este una dintre țările în care Orange lansează servicii financiare. Clienții români adoptă serviciile mobile mai repede decât cei din alte țări. Este una dintre țările cu cea mai mare creștere în ceea ce privește plățile contactless. Surprinzător, este în linie cu țările scandinave. Obiceiurile consumatorilor în ce privește serviciile financiare din România sunt similare celor din Danemarca, Suedia și așa mai departe. Este o realizare foarte mare!

– Cum ați încheiat anul 2018 din punct de vedere financiar?

– Acum, suntem în faza de investiții. Este foarte devreme să ne uităm la venituri, mai ales pentru o afacere de plăți, unde marjele sunt foarte mici. Azi, ne uităm doar la partea de costuri – investim mulți bani în tehnologie. Am investit în tehnologie în ultimii trei ani iar ritmul investițiilor va rămâne constant.

– Aveți o țintă pentru break even?

– Da, avem. Noi avem avantajul că suntem sub umbrela Orange, care are 10 milioane de clienți. Nu trebuie să ieșim pe piață, ca ceilalți competitori. Avem clienți in-house. Folosim aceleași canale de distribuție ca Orange. Din această perspectivă, costurile operaționale sunt mai mici, față de o companie nouă.

– Având în vedere experiența dumneavoastră în sistemul bancar, ce ne rezervă viitorul, din punct de vedere al competiției cu serviciile financiare digitale? Vor dispărea băncile sau vor supraviețui?

– Nu cred că băncile vor dispărea. Da, văd o consolidare, care deja are loc în România. Cred că fiecare avem un rol de jucat – băncile au rolul lor, companiile precum Orange Money au rolul lor. Oportunitățile în România sunt atât de mari încât este loc pentru toată lumea. În România, astăzi, peste 80% din tranzacții se fac cu numerar. 60% din populație are o relație cu o bancă. Rata activelor bancare ale românilor față de PIB este de aproximativ 55%, este una dintre cele mai mici din Europa. Împrumuturile de consum față de PIB sunt la unul din cele mai reduse niveluri din lume. Cred cu tărie că există oportunități pentru toată lumea. Cea mai mare bătălie a noastră nu este cu băncile, ci este cu numerarul. Trebuie să fii în stare să muți acele tranzacții către plăți digitale. Suntem norocoși, pentru că trăim vremuri în care se schimbă obiceiurile de consum. Clienții merg singuri către digital. Băncile vor trebui să decidă cum să se poziționeze față de schimbările care au loc. Cred că sunt foarte inteligente, deja știu că percepția clienților se schimbă și că trebuie să se adapteze. Nu știu dacă vor reuși sau nu să se adapteze rapid. Ca bancher, știu că în sistem există tradiție, nu numai din punct de vedere al modului în care gândesc bancherii. Aceștia sunt oameni inteligenți, se adaptează rapid și se vor adapta noilor condiții de piață. E important dacă vor reuși să schimbe sistemul, infrastructura, guvernanța pentru a se potrivi cu viitorul, care va fi cu certitudine digital, cel puțin pe partea de retail. Da, cred că băncile vor supraviețui, dar vor trebui să facă alegeri. Transformarea digitală este o realitate, nu mai este doar la nivel de discuție.

– Este piața românească pregătită pentru integrarea plăților mobile, având în vedere că 80% folosește cash?

– Este! Vă dau câteva exemple. În prezent, aproximativ 40% din clienții băncilor folosesc online banking. În 2017, nu prea departe, această cifră era la 15%. Utilizarea serviciului a crescut cu peste 100%. Este un salt uriaș. Plățile contactless în România au crescut cu 160% anul trecut, după ce, cu un an înainte, crescuseră cu 350%. România este în top 15 țări din lume în ce privește plățile contactless. De aceea spun că fiecare – băncile, noi – Orange Money, celelalte companii fintech – avem un rol, în primul rând în educarea pieței. În al doilea rând, trebuie să oferim servicii în care clienții să aibă încredere că le pot folosi în siguranță. Nu poți oferi produse care să pună în pericol banii clienților.

Interviul integral îl puteți citi pe financialintelligence.ro.

Sursa: financialintelligence.ro

Noutăți similare