Azi: € 19,1657 lei 0,0354 $ 17,8718 lei 0,0271

Serghei Cebotari (MAIB): „Clienţii găsesc la noi siguranţă, transparenţă, oferte atractive şi confort”

Serghei Cebotari (MAIB): „Clienţii găsesc la noi siguranţă, transparenţă, oferte atractive şi confort” Sursa foto:

Vă prezentăm în continuare un interviu cu Serghei Cebotari, Preşedintele Comitetului de Conducere al BC „Moldova Agroindbank” SA.

- Domnule Cebotari, Moldova Agroindbank este o bancă universală din Republica Moldova. Ce înseamnă aceasta pe înţelesul oamenilor simpli, din afara sistemului bancar?

- Cînd spunem „universală”, avem în vedere că banca noastră cuprinde toate segmentele de clienţi persoane fizice şi juridice, precum şi diverse segmente în funcţie de genul de activitate din economia naţională, oferindu-le cea mai vastă gamă de servicii şi produse bancare care poate exista în Republica Moldova. Operaţional, i-am împărţit în două categorii mari - Corporativi şi Retail. Şi acum, peste 10 ani de funcţionare a acestei divizări, ne convingem că este o formulă optimă, pentru că permite abordarea individuală eficientă a clienţilor, în funcţie de  necesităţi, aşteptări, scopuri... A fi o bancă universală, deci, înseamnă de a putea oferi servicii pe potriva tuturor - calitativ, accesibil şi convenabil. 

- Aproape 600 mii de clienţi ai băncii... Nu ştiu dacă mai este vreo bancă ce se poate lăuda cu aşa performanţă. Cum îi atrageţi?

- Este adevărat, MAIB are un număr impunător de clienţi, care reprezintă, de fapt, cel mai preţios tezaur al nostru. În condiţiile în care clienţii în Republica Moldova au opţiuni, aş spune, foarte mari, iar concurenţa creşte în continuu, încrederea celor peste jumătate de milion de clienţi ne măguleşte şi ne responsabilizează. Persoanele fizice, inclusiv tinerii, studenţii, oamenii vîrstnici, persoane care practică diverse activităţi, clienţi din mediul urban şi cel rural, femeile în afaceri, persoane cu statut social mediu şi înalt - sunt trataţi individual şi au produse şi servicii de care au nevoie anume ei. Fiecare client corporativ - la fel găseşte la noi abordare specială. După mine, cele mai importante lucruri în relaţiile reciproce dintre bancă şi client sunt siguranţa, transparenţa şi, bineînţeles, ofertele atractive alături de deservirea confortabilă. Asta găsesc ei la Moldova Agroindbank.

- Profitul băncii în 2012 a fost de 303, milioane lei, în 2013 - 325 milioane. Iar la ce rezultate vă aşteptaţi la finalul lui 2014?

- Vreau să vă amintesc aici că ultimele luni ale anului reprezintă cel mai important sezon în businessul bancar, astfel încît este devreme pentru a trage concluzii clare, mai ales că situaţia se schimbă din zi în zi. Totuşi, bineînţeles, cu cît ne apropiem de finalul anului, cu atît suntem mai aproape de nişte estimări reale. Prognozele, tendinţele pozitive arată că anul se va încheia cu rezultate financiare frumoase pentru bancă, pe măsura aşteptărilor noastre şi pe potriva unei bănci-lider pe piaţă. Optimismul meu este alimentat de rezultatele pe care le avem la moment. În 9 luni ale anului curent, MAIB şi-a sporit profitul pînă la 283,3 milioane lei, cu o cotă pe sistem de 30,9 la sută din bănci profitabile. Banca menţine cote maxime la indicatorii de bază, precum active care au atins o cifră record de aproape 1 miliard de dolari şi constituie 17,8% din total active pe sistem, precum şi credite (21,4%) şi depozite (17,8%), inclusiv depozite persoane fizice (23,2%). 

- În 2014, Moldova a pierdut parţial pieţele estice în favoarea unor oportunităţi în Vest pentru care urmează încă să luptăm. Cum au influenţat aceste schimbări piaţa bancară?

- Eu unul am convingerea că un mediu economic anevoios aduce întotdeauna evoluţie pozitivă. În condiţiile dificile dictate de reorientarea de pe pieţele cu care s-au acomodat clienţii noştri înspre pieţe noi, puţin cunoscute, dar - cu perspectivă mare evidentă, se nasc soluţii noi, performante şi productive, durabile şi previzibile, care răspund actualei conjuncturi. Evident, se impun eforturi serioase în ce priveşte calitatea mărfurilor noastre, investiţii foarte serioase în tehnologii de calitate înaltă, în logistică, în promovarea brandurilor noastre. În domeniul agroalimentar activează numeroşi clienţi ai BC „Moldova Agroindbank” SA, astfel încît preocupările lor sunt şi ale noastre. De aceea, interesul nostru reciproc este identificarea noilor pieţe de desfacere a producţiei clienţilor băncii - trebuie să fim înţelegători şi îi ajutăm în atingerea acestui scop, mizînd pe colaborarea continuă. Doresc să vă aduc aminte că şi în anii precedenţi, ai embargoului impus în special pentru vinurile moldoveneşti, am fost loiali faţă de întreprinderile vinicole, nu am renunţat la colaborarea cu ei, le-am acordat tot sprijinul pentru ca ei să-şi continue activitatea. Graţie acestei atitudini umane, reuşim să menţinem interacţiunea noastră reciproc avantajoasă. Portofoliul de credite acordate sectorului agroindustrial de către MAIB se menţine la nivelul unui sfert din toate creditele acordate de banca noastră - de peste 10 miliarde de lei. Nu insist cu tot dinadinsul că Moldova Agroindbank este unicul şi cel mai înţelegător partener al întreprinderilor agricole, agroalimentare, dar cu certitudine este unul verificat în timp!   

- Cît de pregătit este sistemul bancar din Moldova să se intercaleze cu cel european?

- Am răspuns la această întrebare recent, într-un articol publicat în „The Euromoney”. Poate va părea puţin patetic, dar sistemul bancar din Republica Moldova este cel mai pregătit segment pentru integrarea în UE. Multe acte legislative şi normative de care ne conducem în activitate deja sunt adaptate la standardele Uniunii Europene. Desigur, nu ne îmbătăm cu apă rece, ţinem cont de cerinţele înalte ale politicilor corporative, concurenţa foarte mare în zona UE. Dar reiterez - suntem pregătiţi pentru noile perspective, deoarece Moldova Agroindbank este o bancă puternică, cu un brand puternic, cu un capital şi un portofoliu de clienţi solid, cu cele mai mari cote pe piaţă şi cu eficacitate operaţională înaltă...

- A trecut un an de cînd aţi preluat conducerea Moldova Agroindbank. Ce aţi reuşit să schimbaţi?

- ... Mai exact - un an şi cinci luni. Schimbarea a început cu creşterea motivării materiale a angajaţilor - or anume de dedicaţia fiecăruia dintre ei depind realizările băncii. Mi-am dorit, în primul rând, ca angajaţii să împărtăşească spiritul comun al echipei, pentru că de aceasta într-o măsură foarte mare depinde atingerea scopurilor care stau în faţa băncii. Aprobată fiind de Consiliul băncii, am aplicat noua structură organizatorică a băncii, pe care o consider una optimă şi care răspunde exigenţelor businessului bancar în condiţiile actuale.

Desigur, realităţile actuale ale Republicii Moldova, noile perspective care se deschid - determină şi schimbarea în abordarea relaţiilor cu clienţii. Păşind pe calea apropierii de UE, businessul moldovenesc trebuie să aibă o viziune mai amplă asupra ceea ce face şi ce intenţionează să facă mîine. Atît pentru clienţii noştri, cît şi pentru bancă propriu-zis în noile condiţii se impune cu totul o altă filosofie a riscurilor.

Tindem, de asemenea, să simplificăm procesele tehnologice în cadrul băncii, pentru a facilita activitatea şi pentru a oferi mai mult clienţilor, pentru a le putea acorda o atenţie mai mare. 

În acelaşi timp, cresc exigenţile clienţilor, iar asta ne-a făcut să revedem puţin ierarhizarea acestora, drept urmare în curînd vom inaugura în inima capitalei o unitate a băncii, absolut de excepţie, consacrată clienţilor speciali. Va fi o unitate bancară care va servi drept exemplu pentru restul filialelor MAIB şi pentru celelalte bănci din Moldova, poate, nu doar... Pentru clienţii de categoria VIP, am oferit, de asemenea,  un card bancar de clasa Premium, MasterCard Platinum, şi cardul Priority Pass, acesta din urmă oferind un spectru enorm de priorităţi în întreaga lume. Mai mult, la capitolul carduri am lansat cardul fără contact MastercСard PayPass ce se bucură de o popularitate extraordinară. Aş remarca aici şi extinderea reţelei. În doar ultimul an MAIB a inaugurat 15 agenţii noi care deservesc clienţii din diferite zone ale capitalei şi din cele mai îndepărtate localităţi din ţară. Acum, reţeaua băncii cuprinde 70 filiale şi 40 agenţii pe tot teritoriul Republicii Moldova.

Însă schimbările nu se vor opri aici. Republica Moldova a păşit pe o nouă cale, care este ireversibilă, iar Moldova Agroindbank ca bancă lider se armonizează cu aceste procese de dezvoltare. Transformările care s-au produs de-a lungul anilor, evoluţiile de ultima oră pe care le traversează sistemul bancar, ţara în ansamblu, tendinţele globale impun necesitatea unei noi abordări a prezentării băncii, inclusiv celei vizuale, în special - a logotipului ca un element de bază al identităţii. MAIB a fost fondată în 1991. Exact atîta timp există intacte caracterele, aspectul general al logotipului, ceea ce nu mai răspunde spiritului contemporaneităţii. Astfel, banca a elaborat un alt proiect al logotipului - care include momente noi ce îl fac mai prietenos şi mai transparent, mai dinamic şi mai promiţător, dar păstrează şi cele tradiţionale. Astfel, amintim clientului că, fiind o instituţie financiar-bancară dinamică, flexibilă la cerinţele pieţii şi aşteptările consumatorilor, MAIB în acelaşi timp are tradiţii temeinice, bazate pe relaţii puternice reciproce cu clienţii care s-au construit zeci de ani şi pe care le abordează cu respect.

- Care sunt priorităţile băncii pentru anul 2015?

- Pentru anul viitor, în conformitate cu strategia băncii adoptată pînă în anul 2016, ne-am propus drept scop dezvoltarea dinamică şi durabilă, inclusiv menţinerea poziţiilor de top pe piaţă serviciilor bancare din ţară. În vederea atingerii obiectivelor trasate, echipa managerilor băncii depune ... eforturile, cunoştinţele şi experienţa pentru ca MAIB să aibă nu doar cel mai mare portofoliu de credite, ci şi cu o calitate superioară pe piaţă. Conceptul dezvoltării Moldova Agroindbank prevede, de asemenea, deservirea calitativă şi atractivă a persoanelor fizice şi juridice, atragerea noilor clienţi, dezvoltarea în continuare a serviciilor electronice şi carduri. Dispunînd de una din cele mai mari reţele de subdiviziuni din toată ţara, MAIB va înainta pe piaţă asemenea oferte la care clienţii, oricît de sceptici ar fi, nu vor putea renunţa.  

- Se apropie sărbătorile de iarnă. Ce aţi vrea să le spuneţi cu această ocazie clienţilor Moldova Agroindbank?

- Aş dori cititorilor, tuturor concetăţenilor - să păşească în anul care vine cu mai mult optimism, mai multă putere şi dorinţă de a realiza visul unei Moldove frumoase şi fericite, europene - de care să se bucure multe-multe generaţii înainte. După mine, ne-a revenit o misiune foarte importantă, aş zice chiar istorică, să creăm temelia acestui viitor.

Textul complet al interviului îl citiţi în ediţia din luna curentă a revistei "Работай и Отдыхай!".

Noutăți similare