Serghei Cebotari (MAIB): “Trebuie întreprinse toate măsurile pentru recăpătarea încrederii totale față de sistemul bancar”

Serghei Cebotari (MAIB): “Trebuie întreprinse toate măsurile pentru recăpătarea încrederii totale față de sistemul bancar” Sursa foto: maib.md

Vă prezentăm în continuare un fragment din interviul acordat ziarului “Logos-Press” de către Președintele Comitetului de Conducere al Moldova Agroindbank, Serghei Cebotari (foto).

- Domnule Cebotari, deseori în presă întâlnim păreri sau comentarii care sunt departe de a fi evaluări sau analize profesioniste și realiste ale sistemului bancar. Din acest motiv, dorim să ne adresăm Dvs., unui bancher profesionist cu experiență bogată, cu rugămintea să comentați ce se întâmplă cu adevărat în sistemul bancar din Republica Moldova? Banii iubesc liniștea, dar la noi nu e liniște deloc …

- Întregul an 2015, și îndeosebi a doua jumătate a lui, a fost dominat de ieșirea de pe piață a 3 bănci. Toți au avut ocazia să observe migrarea activă a clienților din toate segmentele, îndeosebi a persoanelor fizice. Respectiv băncile, au depus toate eforturile de ordin logistic și de marketing, au investit mijloace bănești pentru a atrage acești clienți, în special a deponenților persoane fizice pentru a crea condițiile necesare de deservire. Paralel cu aceasta, lichidarea celor 3 bănci a contribuit la înăsprirea comportamentului regulatorului față de băncile care au rămas pe piață. Și aceasta a fost o reacție corectă, destul de clară din punct de vedere profilactic, fiindcă acestea sunt de fapt funcțiile fireşti ale regulatorului. De asemenea eu înțeleg și reacția societății, care a fost bulversată de evenimentele din sectorul bancar, un  element sensibil al economiei naționale, care în țara noastră a rămas imun chiar și față de crize serioase. Societatea, clienții nu au putut să nu observe procesele ce au avut loc în 3 cele mai mari bănci, și din acest motiv tema bancară se discută intens. Deci, sectorul bancar a devenit un subiect atractiv pentru interviuri și talk-show. Desigur despre aceasta trebuie de discutat, dar foarte important este ca evaluările și declarațiile pe care le fac experții să fie în baza unei analize amănunțite a fiecărui caz în parte și a fiecărei bănci în parte.

- Lichidarea a 3 bănci este un eveniment destul de deosebit care dă motive pentru comentarii, atât profesioniste cât și la nivel de amatori. În calitate de specialist bancar, spuneți cum acest eveniment a influențat celelalte bănci, cum a influențat clienții dar și piața în general?

- A avut loc redistribuirea clienților. Băncile care și-au confirmat siguranța datorită angajamentelor respectate față de clienți, au reușit să atragă numeroși clienți noi. De exemplu, Moldova Agroindbank a reușit să atragă o mare parte din beneficiarii de plăți sociale și deponenții celor 3 bănci, a preluat deservirea conturilor trezoreriale și ale organelor vamale. Avantajele concurențiale – predictibilitatea, stabilitatea și etica de afaceri strictă – au fost acei factori care au determinat venirea noilor clienți, confirmând înalta încredere față de bancă. Anumite tendințe ale anului trecut se vor menține. Deși după prima lună a anului este greu de anticipat o dinamică concretă, se observă o recuperare lentă. Sperăm la o relaxare a politicii monetare în februarie-martie și revenirea la normal în a doua jumătate a anului curent.

- Și totuși, numiți cele mai serioase probleme ale sectorului bancar …

- Sistemul bancar este parte a economiei naționale, el trebuie analizat anume în acest context. Dar ce observăm dacă privim la economia națională? Aici putem nominaliza foarte mulți factori, care arată un singur lucru – economia țării trece printr-o perioadă de recesiune. Acestea sunt și incertitudinea condițiilor economice, și ritmurile lente de dezvoltare, mediul de afaceri complicat, fluctuațiile valutare, scăderea cererii și puterii de cumpărare, declinul din industrie și agricultură, diminuarea remitențelor. Lipsa finanțării din afara țării limitează posibilitatea de a diversifica sursele de mijloace bănești atrase și respectiv frânează și mai mult activitatea economică. Politica dură monetară duce la menținerea ratei dobânzii la credite la un nivel înalt, ceea ce de asemenea pune presiune pe economie. Cu siguranță, băncile nu au cum să nu reacționeze la toți acești factori.

- Din prima sursă, povestiți cum stau lucrurile referitor la calitatea portofoliului de credite al Moldova Agroindbank?

- Desigur, situația generală a economiei reduce activitatea creditară în întreg sistemul și creează probleme pentru agenții economici, majorând astfel riscul de a nu rambursa creditele în termenii stabiliți și în volumele necesare. La fel ca și în întreg sistemul, MAIB are astfel de credite. Dacă să comparăm începutul și sfârșitul anului 2015 portofoliul de credite a suferit modificări. Sunt credite care au fost recalificate în categoria nefavorabile. Aceste credite se renegociază, se prolonghează termenul, are loc modificarea graficului de întoarcere a mijloacelor bănești și asta desigur modifică calitatea portofoliului de credite deoarece are loc reclasificarea creditelor dintr-o categorie în alta, mai joasă. Acestea sunt procese clare, dar asta nu înseamnă că situația iese de sub control. Majoritatea acestor credite – sunt credite curente, care sunt rambursate conform graficului stabilit.

Aș vrea să subliniez că în condițiile actuale create, este foarte important ca băncile să posede “rezerve de siguranță”. Acesta este profitul, care servește drept bază pentru crearea rezervelor (fondul de risc) pentru a face față situațiilor de criză. Pot spune cu certitudine că Moldova Agroinbank dispune de astfel de rezerve! Cred că profesioniștii înțeleg corect această problemă precum și faptul că pentru bănci acesta este un proces ciclic normal în condițiile recesiunii economice. Aș vrea să repet, Molodva Agroinbank merge în întâmpinarea clienților, manifestă înțelegere. Sunt sigur că această etapă deloc simplă pentru sectorul bancar dar și pentru economie va fi depăşită cu succes. Moldova Agroinbank în calitate de bancă sistemică, bancă-lider și bancă puternică, joacă un rol important în procesul de menținere a siguranței și stabilității întregului sector bancar. Responsabilitatea pentru bunăstarea clienților – este principala noastră obligațiune și cel mai important stimulent.

- Explicați vă rog, ce înseamnă pentru banca Dvs. supravegherea specială a BNM și ce a cauzat instituirea acesteia?

- Nu este un secret că 3 cele mai mari bănci din țară se află sub supraveghere specială a Băncii Naționale a Moldovei și nu e secret că are loc un diagnostic study, care se efectuează de către companii de audit internaționale. Aceasta a fost o decizie firească a regulatorului, luată în urma închiderii a 3 bănci mari din țară. Sunt ferm convins că rezultatele supravegherii speciale vor confirma stabilitatea, potențialul și siguranța Moldova Agroindbank.

Și Dvs. aveți perfectă dreptate când spuneți că Moldova Agroindbank a înregistrat în 2015 rezultate financiare deosebite. MAIB a finisat anul 2015 cu un profit record pentru sine și pentru sector, în mărime de 378,5 milioane lei. Și acest rezultat este atins după crearea fondului de risc despre care am vorbit anterior. Este un motiv de mândrie și dovadă a încrederii înalte a clienților față de bancă.

- Ce mesaj ați vrea să transmiteți clienților, cititorilor, societății?

- Aș vrea să evidențiez importanța restabilirii încrederii totale față de sistemul bancar și față de fiecare bancă în parte. Pentru aceasta trebuie inclusiv de urmărit respectarea tuturor principiilor de guvernare corporativă a băncilor, care include un set de factori: managementul, profesionalismul, acționarii ș.a. Abordarea respectivă, înțelegerea și acceptarea acestor lucruri ne vor permite să mergem înainte.

Ceea ce ține nemijlocit de banca noastră, afirm cu încredere că echipa noastră profesionistă de top-manageri știe să evalueze corect situația de pe piața bancară și întreprinde toate acțiunile necesare pentru ca banca să se dezvolte stabil, păstrând și dezvoltând relațiile reciproc avantajoase cu clienții. Datorită acestui resurse serioase, precum este siguranța și înalta încredere pe care ne-au acordat-o clienții noștri, banca noastră va rămâne și în continuare liderul sectorului bancar din Moldova. Acesta este principalul meu mesaj pentru clienți.

Sursa: maib.md / Logos-Press

Noutăți similare