Mărturii în judecată: Bancherii cunoșteau despre riscurile legate de creditele în franci elvețieni, dar au ignorat avertizările

Mărturii în judecată: Bancherii cunoșteau despre riscurile legate de creditele în franci elvețieni, dar au ignorat avertizările Sursa foto: capital.es

Mărturia unui fost director regional al BNP Paribas Personnal Finance zguduie din temelii argumentația băncilor cu privire la necunoașterea riscurilor în cazul creditelor în franci elvețieni. Declarațiile făcute recent în justiție arată că riscurile au fost cunoscute, dar ignorate de conducerea instituției, scrie conso.ro.

Presa franceză a publicat ample relatări despre modul în care au apărut creditele în franci elvețieni la BNP Paribas Personnal Finance și care au fost rațiunile care au stat la baza vânzării, cu bună știință, a unor împrumuturi toxice.

Avertismente ignorate

Fostul director regional al BNP Paribas Personnal Finance (BNP-PF), Nathalie Chevallier, oferă o noua dimensiune scandalului Helvet Immo, numele sub care au fost vândute creditele ipotecare în franci elvețieni. Ea a declarat în justiție că în cadrul băncii au avut loc dezbateri și controverse înainte de lansarea acestui produs.

La începutul anului 2008, mai mulți directori din bancă au avertizat conducerea cu privire la gradul de risc al acestor credite. Unul dintre colegii săi a emis "rezerve serioase", iar altul a afirmat ca „nu înțelege nimic”.

"Am alertat pe toată lumea. Am explicat că există un risc foarte mare pentru imaginea BNP”, a spus Chevallier.

Directorul regional a menționat, în mod special, rezultatele la „testele de impact" din care a reieșit faptul că produsul este extrem de riscant.

“Deștepții” din bancă au forțat lansarea produsului

„Crezi că ești mai deșteaptă decât cei care au proiectat acest produs?", a fost întrebată la acel moment Chevallier de conducătorii BNP -PF.

Și, în ciuda avertismentelor, aceste produse au fost lansate. 4.655 de credite au fost vândute între martie 2008 și decembrie 2009, în valoare totală de aproximativ 700 de milioane de euro.

Însă riscurile ignorate de conducătorii BNP-PF au pus debitorii într-o situație catastrofală, scrie presa franceză. Valoarea creditelor acestora a crescut foarte mult, din cauza aprecierii continue a francului elvețian față de euro pe piața valutară. Este dat exemplul unei familii care a împrumutat 111.196 de euro pentru achiziționarea unui apartament, iar acum datoria a crescut la 158.609 euro, deși au fost plătiți deja mai mult de 40.000 de euro.

Cum a început totul?

Totul a început în primăvara anului 2008, când banca nu a mai putut vinde credite cu dobândă variabilă, din cauza apariției crizei subprime.

„Deoarece erau mai scumpe decât creditele cu dobândă fixă, nu am mai putut vinde nimic”, a spus Chevallier. Atunci filiala BNP a venit cu ideea unui nou produs, numit Helvet Immo.

Chevallier, a fost desemnată, împreuna cu alți doi directori, să formeze un grup de lucru cu obiectivul de a pregăti terenul pentru vânzarea produsului, prezentat ca un credit ipotecar, dar comparabil cu o investiție de capital în termeni de risc. Chevallier a exprimat „rezerve", în special din cauza complexității produsului. Ea susține că a aplicat un mecanism de simulare, pentru a anticipa posibilele evoluții ale capitalului de rambursat în funcție de evoluția cursului de schimb dintre franc și euro.

"Am testat produsul pe acest mecanism atât înainte, cât și în timpul comercializării. Acest instrument mi-a permis să înțeleg pericolele acestui produs”, a mai spus ea, subliniind că a transmis imediat preocupările superiorilor săi.

"Le-am spus că rezultatele testelor de impact au fost îngrijorătoare. Le-am spus că refuz să îl vând și că el prezintă un risc pentru imaginea BNP", a afirmat Chevallier în fața instanței.

Superiorii i-au dat, atunci, "cincisprezece zile pentru a se răzgândi”.

"Ei nu au acceptat opinia mea. Revolta nu este permisă la BNP”.

La scurt timp, Chevallier a fost îndepărtată de grupul de lucru, dar nu de la bancă, unde urma să participe la vânzarea acestor împrumuturi care se vor dovedi toxice.

"Nu am avut dreptul să explic colegilor mei adevărata natură a acestui produs, să îi avertizez cu privire la pericolele sale, spune ea. Dacă aș fi spus ce am observat în urma testelor, nimeni nu ar mai fi vândut produsul”, a subliniat Chevallier.

Intermediarii, șocați de conduita băncii

În ciuda acestor avertismente repetate, Helvet Immo a fost comercializat din martie 2008, prin intermediul unei rețele de intermediari. Însă broșura de prezentare a împrumutului omitea menționarea principalului risc, cel legat de cursul de schimb.

"Scopul nu a fost de a scrie lucruri care să pună în temă clientul său sa evidențieze elementele negative. În caz contrar, nu s-ar fi vândut”, a mai declarat Chevallier.

Imaginea băncii mamă a fost folosită pentru a-i convinge până și pe cei mai sceptici să comercializeze produsul. La finalul fiecărei reuniuni de lucru, intermediarii auzeau aceleași argumente:

„Tu ești partenerul nostru, iar noi nu ne permitem să lucrăm cu produse care nu sunt de calitate. Iar, dacă lucrurile nu merg bine, vom fi mereu acolo pentru clienții noștri”.

„Nu am putut crede că o bancă ar putea să mintă într-atât”, a declarat un intermediar în cadrul audierilor.

Clienții cu acțiuni în justiție, tratați preferențial

La sfârșitul anului 2009, când moneda euro s-a depreciat față de francul elvețian, clienții au realizat că datoria lor la bancă crește.

În aprilie 2010, departamentul de marketing al băncii a început să caute soluții pentru clienți. Însă conducerea băncii a cerut o triere a clienților în două categorii: una cu clienții care trebuie salvați pentru că profilul lor era periculos, în cazul unei acțiuni în justiție împotriva BNP, și una cu ceilalți, a spus în cadrul audierilor, un reprezentant al băncii.

Sursa: conso.ro

Noutăți similare