Azi: € 19,2067 lei 0,1825 $ 17,9940 lei 0,1124
Lu: € 19,1634 lei 0,0433 $ 17,9971 lei 0,0031

Marketing bancar prin slogan: Ce este un slogan? Cum trebuie să fie? Care este rolul acestuia?

Marketing bancar prin slogan: Ce este un slogan? Cum trebuie să fie? Care este rolul acestuia? Sursa foto:

Sloganul unei bănci (şi al unui produs sau serviciu în general) contribuie decisiv la constituirea brandului. Motto-urile nu se schimbă des şi sunt create de agenţiile de publicitate în relaţie directă fie cu valorile locale ale unei bănci, fie cu cele internaţionale. În general, un motto are capacitatea de a poziţiona un produs pe piaţă, de a-i crea un segment, un target, un punct de plecare, o imagine în raport cu care vor fi judecate de către clienţi toate serviciile lansate sub brandul respectiv. 

Ce este un slogan?

Sloganul este un text ce descrie pe scurt, maxim 5-6 cuvinte, mesajul central/viziunea firmei/ băncii. Acesta poate fi: un îndemn, un cuvânt ce caracterizează societatea şi prezintă punctul său forte, o atitudine ce se doreşte a fi transmisă publicului (atât intern cât şi extern).

Rolul sloganului este de a susţine partea vizuală (grafică) a identităţii, astfel încât, împreună să rezulte un întreg ce are ca scop atenţionarea publicului asupra companiei, înţelegerea mesajului transmis, reţinerea acestuia şi diferenţierea faţă de concurenţi.

Cum trebuie să fie un slogan bun?

- majoritatea sloganelor nu conţin numele produsului sau al companiei pe care o promovează, dar există şi excepţii;

- sunt scurte, de la 3 la 9 cuvinte, şi sunt uşor de reţinut;

- nici un slogan dintre cele de succes nu sunt nici foarte inteligente şi nici foarte comice;

- multe dintre slogane evidenţiază o caracteristică tehnica a produsului, sau un beneficiu al serviciilor oferite, precum şi avantajele oferite de bancă per ansamblu;

- cuvintele dint-un slogan trebuie să se potrivească pentru a putea fi reţinut de oameni, trebuie să fie logic şi să sune natural, formate din cuvinte uzuale.

Instrumente de promovare în sistemul bancar din Republica Moldova

Băncile din Moldova  oferă un spectru larg de servicii care sunt specifice instituţiilor financiare. Clasificarea clienţilor pe segmente anumite este realizată în conformitate cu câteva criterii. În primul rând, există o segmentare clasică între clienţi individuali şi clienţi corporativi. Clienţii corporativi sunt grupaţi în funcţie de mărime, loialitate şi serviciile de care beneficiază. În mod similar, clienţii individuali sunt divizaţi în dependenţă de venitul acestora, loialitate şi serviciile de care beneficiază.

În dependenţă de segmentul-ţintă, băncile stabilesc preţurile (marjele, comisioanele şi taxele), produsele şi politicile de promovare. Există  două  tipuri  de  tehnici de publicitate: promovarea produselor/serviciilor (împrumuturi, depozite, safeuri bancare etc.) şi promovarea instituţiei (a băncii, în general, inclusiv a logo-ului şi sloganului). Cele mai frecvent utilizate căi de plasare a publicităţii sunt mass media (reviste, ziare), televiziune, radio, panouri, broşuri, calendare etc.

Mobiasbanca este prima bancă din Moldova care a introdus o marcă pentru fiecare produs: Credit Retail, TO_TO, SIM_SIM, după care exemplul a fost urmat de Moldova-Agroindbank şi Victoriabank. Aceste 3 bănci își promovează activ produsele, în timp ce alte bănci, cum ar fi Banca de Economii – denumirea.  În plus, Banca de Economii tinde să-şi construiască imaginea de bancă puternică şi sigură prin prisma istoriei sale de activitate, imagine care însă a fost zguduită în ultima perioadă. Moldova-Agroindbank şi Banca de Economii încearcă să pună accentul pe reţelele lor care acoperă zonele îndepărtate. Eximbank, Mobiasbanca și ProCredit Bank tind să mediatizeze faptul că sunt în componenţa unor bănci cu renume internațional.

Toate băncile din Moldova propun periodic produse noi, oferte speciale şi alte tipuri de acţiuni. Unele bănci au implementat un stil corporativ, caracterizat de culori şi simboluri specifice, pe care trebuie să le poarte personalul din oficiile de deservire a clienţilor.   Îndeosebi, competiţia este bazată pe preţuri (ratele de dobândă, taxele şi comisioanele), fiind caracterizată de curând de o tendinţă puternică de a pune accentul pe calitatea serviciilor (cât de bine şi cât de rapid pot fi deserviţi clienţii).

Sloganuri ale băncilor comerciale din Republica Moldova

Pagina-web oficială a unei bănci comerciale este unul dintre cele mai importante canale de comunicare ale instituției. Pentru a-și promova experiența, produsele și serviciile, notorietatea, implicit sloganul după care se conduce în relația cu clienții săi, băncile trebuie să-şi utilizeze eficient site-urile oficiale. Nu toate băncile comerciale din Republica Moldova folosesc acest canal de comunicare pentru a-și face cunoscut sloganul – care este primul, cel mai important și scurt mesaj pe care îl poarte transmite o instituție bancară. 6 dintre cele 14 bănci comerciale din țara noastră asociază sloganul cu denumirea lor, alte trei își asociază denumirea cu grupul internațional din care fac parte. Pentru celelalte 5 bănci, nu există un slogan clar, pe site-urile lor oficiale existând mai multe mesaje adresate clienților, în diferite contexte.

1. Comerțbank – „Lumea bunăstării financiare”

2. EuroCreditBank –  „Reflectarea posibilităţilor Dumneavoastră”

3. FinComBank – „Într-un pas pe viaţă”

4. Moldova Agroindbank – „Puterea stă în noi”

5. Moldindconbank – „55 de ani de succes”

6. Victoriabank – „Prima bancă din Moldova”

7. Eximbank - parte a Gruppo Veneto Banca.

8. Mobiasbanca Groupe Societe Generale – în ultima perioadă a utilizat sloganul “Dezvoltăm spiritul de echipă împreună”, acum însă observăm promovarea mesajului de împlinire a 150 de ani a grupului financiar Societe Generale.

9. ProCredit Bank – Parte a Grupului ProCredit

10. Energbank – pe pagina-web a băncii regăsim două sloganuri:

„Energbank – Energia în acțiune! ” și „Energbank – Încrederea obligă.”

11. Banca de Economii a avut pe parcursul existenței sale mai multe slogane – „Bancă a poporului”, „Prezenţa în fiecare metru pătrat”, „Realizaţi-vă ideile”, „70 de ani de realizări”. Acum, nu regăsim în dreptul denumirii băncii nici un slogan anume. Totuși, în istoricul băncii prezentat pe pagina-web oficială sunt enunțate câteva „lozinci” ce pot fi luate drept slogan:

„Banca de Economii – un portofoliu de produse si servicii unic în sistemul bancar”

„Banca de Economii – încrederea clienţilor”

„Banca de Economii – transparenţa în afaceri”

„Banca de Economii – contribuţie la dezvoltarea societăţii”

„Banca de Economii – prezenţă pe întreg teritoriul Republicii”

12. Unibank – nu are asociat la moment un slogan. În 2013, banca a împlinit 20 de ani și a organizat pe parcursul anului mai multe manifestări culturale și de binefacere cu sloganul „20 de ani – 20 de fapte bune”. Dar acesta nu este un slogan ce caracterizează ansamblul activităților realizate de instituția bancară.

13. Banca Socială – nu găsim pe site niciun slogan. Actualul produs mediatizat de bancă este Depozitul „Vacanță”, asociat cu sloganul „Păstrați banii în siguranță”.

14. BCR Chișinău – este o bancă mai mult axată pe clienții persoane juridice. În acest context, mesajele pe care le lansează această bancă în materialele sale promoționale sunt mai puțin „poetice”. Totuși, banca nu are un slogan general utilizat în comunicare cu clienții, fiind diferite în funcție de serviciul/produsul prezentat pe site. BCR din România se conduce după sloganul „Mai bine. Pentru că putem” și „Împreună schimbăm povestea”.  Acestea au fost schimbate în debutul anului trecut, anterior sloganele fiind „Gândim la fel” și „Tu cu cine faci banking?”

Cea mai recentă bancă din Moldova căreia i s-a retras licența de activitate – Universalbank – a avut un slogan destul de solid. „Aici banii prosperă” s-a dovedit a fi însă sloganul de insucces pe piața bancară din Moldova.

Cele mai bune slogane bancare din lume

Revista Telegraph a realizat în 2008 un top al celor mai bune slogane bancare:

1. Washington Mutual – „Whoo hoo!”

2. AIG – „The strength to be there”

3. IndyMac – „You can count on us”

4. Capital One  –  „What’s in your wallet?”

5. World Financial Group – „No family left behind”

6. Morgan Stanley – „World wise”

7. Security Pacific Bank – „Smarter Money”

8. Nationwide – „Protection”

9. T. Rowe Price – „Invest with confidence”

10.  Citibank – „The CITI never sleeps”

În acest clasament se regăsește și sloganul Lehman Brothers – „Where vision gets built” – gigantul bancar american care s-a prăbușit în anul 2008.

În concluzie, se menționează că sloganele au rolul de a comunica clienților cel mai important mesaj al băncii. Una dintre caracteristicile sloganelor de succes este că ajută la identificarea băncilor. Totuşi, sunt multe bănci pe piaţă care nu se identifică cu un brand anume, pentru că îşi promovează mai degrabă produsele.

Nu există un mod sigur de a crea un slogan de succes. De asemenea, nu depinde doar de sloganul în sine pentru a fi unul de succes, ci și de întreaga campanie de comunicare. Un slogan celebru nu este însă întotdeauna şi unul de succes – o dovadă elocventă în acest sens este Lehman Brothers.

Autor: Daniela Dermengi

Sursa: bancamea.md

Noutăți similare