Azi: € 19,0909 lei 0,1177 $ 17,6425 lei 0,0482

Ghidul financiar al turistului: bani în călătorie! Ce valută să alegi, ce card de plată, ce faci înainte de plecare?

Ghidul financiar al turistului: bani în călătorie! Ce valută să alegi, ce card de plată, ce faci înainte de plecare? Sursa foto:

FinComBank v-a pregătit o serie de sfaturi utile pentru o călătorie fără griji. Este bine să aveți bani pe cardul bancar, dar și bani lichizi.

În cazul unui city-break sau a unei călătorii de scurtă durată, e bine ca bugetul de bază să-l aveți în formă de bani lichizi, iar pe card să aveți o sumă de rezervă.

În cazul unei călătorii de lungă durată, pentru siguranța dumneavoastră vă îndemnăm să considerați cardul bancar ca instrument de plată de bază, iar banii lichizi – o sumă de rezervă pentru cheltuieli minore.

1. Ce fel de card de plată să alegeți pentru deplasările peste hotare?

Cu siguranță deja dețineți minimum un card bancar. Care din cardurile bancare este, totuși, mai potrivit? Așadar:

  • Cele mai utilizate sisteme de plăți sunt VISA și MasterCard. Într-o călătorie veți lua cardul ce va corespunde următoarelor cerințe – cel puțin cardul Classic pentru VISA și Standard pentru Master Card (cardurile Electron sau Maestro nu sunt potrivite pentru călătorii. Sunt prea puține bancomate peste hotare care v-ar permite să extrageți bani de pe asemenea carduri.)
  • Să știți că în unele localuri nu veți putea face tranzacții cu cardurile Visa, și în altele – cu MasterCard. Varianta optimă e să aveți cu dumneavoastră carduri bancare cu ambele sisteme de plăți.
  • Analizați atent tarifele bancare pentru retragerea numerarului în băncile corespondente versus celor necorespondente, comisioanele pentru convertirea valutei, ce cursuri ale valutei se aplică, etc., pentru ca dumneavoastră să evitați comisioanele ascunse și, respectiv, pentru o evidență clară a banilor.

2. Tarife și comisioane, cursul valutei la utilizarea cardului de plată peste hotare

Convertirea

Cum să evitați cheltuieli suplimentare la efectuarea anumitor tranzacții? Asigurați-vă că valuta operațiunii coincide cu valuta contului de card: dolarul pentru SUA, EURO – Zona Euro, altfel cheltuielile pentru convertirea valutei nu vor fi evitate. Dacă valuta operațiunii nu coincide cu sistemele monetare menționate mai sus, pentru a face economii la convertire, vă recomandăm să utilizați conturi de card în dolari SUA. Convertirea valutei are loc după următorul algoritm:

1. Card de plată în MDL. Operațiunile în valută străină.

  • Plăți / retragere numerar în $ sau €: convertirea are loc din dolari în MDL, la cursul comercial al băncii din ziua respectivă.
  • Dacă operaţiunea este în altă valută decât $ sau EURO: converirea are loc în următoarele etape: 1) cealaltă valută se convertește în dolari $  la cursul sistemului de plată Visa sau MasterCard, 2) ulterior dolarii vor fi convertiți în MDL, la cursul comercial al băncii în care veți face tranzacția.

2. Card de plată în $ sau €. Operațiunile în altă valută decât valuta cardului.

Convertirea va fi efectuată de către sistemul de plată (MasterCard sau Visa). Sistemul de plată stabilește zilnic cursul său valutar în baza cursului valutar mediu al băncilor naționale.

Comisioane și limite

1. Achitarea serviciilor și cumpărăturile peste hotare

  • 0% comision și fără limite pentru orice tip de achitare (magazine, restaurante, hotel, etc).
  • 2% comision la tranzacțiile efectuate în valută străină, diferită de valuta cardurilor de tip Visa. Comisionul nu se aplică la tranzacțiile a căror valută coincide cu valuta contului de card (ex.: călătorii în UE – cardul în EURO).

2. Retragerea numerarului în bancomate și la alte bănci

Limitele pe care să le aveți în considerație:

  • Cardurile Visa Electron/Cirrus Maestro emise în cadrul proiectelor salariale – 220 euro/zi, maximum o operaţiune pe zi; 
  • Pentru toate cardurile Visa Gold/MasterCard Gold - 2000 euro/ zi, maximum 3 operaţiuni pe zi;
  • Pentru restul cardurilor - 2000 euro/zi, maximum 3 operaţiuni pe zi.
  • Suma maximă lunară, cumulativă - 10 000 euro sau echivalentul lor, calculat la cursul oficial al BNM stabilit pentru ziua în care s-a retras numerarul.

Vă îndemnăm să consultați tarifele pentru retragerea numerarului.

3. Măsuri asiguratorii recomandate, înainte de călătorie

Cardurile sunt deschise, conturile suplinite, valuta cumpărată. Ce trebuie să mai știți înainte de a pleca în călătorie, ca să minimizați riscul apariției unor cazuri neplăcute sau situații stresante:

  • Să informați banca despre călătorie, astfel veți evita riscul blocării cardului dumneavoastră. În cazul în care cardul dumneavoastră va semnala tranzacții peste hotare, în special, în țări precum China, Singapore, Tailanda, Hong-Kong, Macao, Indonezia, Filipine, Turcia, Bulgaria, Polonia, atunci banca poate bloca cardul fără preîntâmpinare. Clientul va fi nevoit să contacteze banca și să confirme că nu este utilizat cardul în scopul unor escrocherii.
  • Să fie conectat internet-bankingul pentru toate cardurile, să fie salvate parolele de acces în locuri sigure, nu doar în memoria proprie. Spre exemplu, este posibil, să păstrați parolele într-un program special, cum ar fi, Keepass, iar fișierul va fi salvat în cloud sau Dropbox. Așadar, chiar dacă toate gadget-urile au fost pierdute, dumneavoastră puteți să accesați de pe orice computer fișierul din dropbox și să aflați parola.
  • Să fie conectat serviciul SMS notificare privind operațiunile ce au loc cu cardul. Banca va transmite astfel de SMS-uri, cu toate tranzacțiile efectuate. Dacă vine un mesaj cu o sumă extrasă de pe card, iar dumneavoastră nu ați făcut-o - solicitați banca să blocheze cardul imediat.
  • Să conectați SMS confirmare de acces în internet-banking. Așadar, chiar dacă persoane terțe au acces la datele dumneavoastră, ele nu vor putea intra pe pagina contului fără numărul de telefon ce vă aparține.
  • Să verificați, ca numărul de telefon, indicat pentru recepționarea SMS-urilor, să fie valabil, iar în călătorie dumneavoastră să aveți acces la recepționarea SMS-urilor. Astfel, este necesar să fie activat roaming-ul.
  • Să înscrieți numerele de contact al serviciului suport bancar +373 22 269999, pentru a lua legătura în cazul apariției unor dificultăți.
  • Și la final — trebuie să mai știți, că în unele hotele este posibil ca o anumită sumă de pe cardul dumneavoastră  să fie blocată, pe durata șederii. Ulterior, aceasta va fi deblocată. Verificați acest lucru prin intermediul serviciului SMS-banking.

N.B. Înainte de călătorie, Vă recomandăm să telefonați serviciul Call Center pentru a afla care sunt limitele de utilizare prestabilite, pentru tranzacții peste hotare, la nr. de tel. (022) 26 9999.

Sursa: fincombank.com

Noutăți similare