Azi: € 19,2067 lei 0,1825 $ 17,9940 lei 0,1124
Lu: € 19,1634 lei 0,0433 $ 17,9971 lei 0,0031

EuroCreditBank revine în calitate de jucător cu drepturi depline pe piața bancară din Moldova

EuroCreditBank revine în calitate de jucător cu drepturi depline pe piața bancară din Moldova Sursa foto: ecb.md

Despre situaţia EuroCreditBank, care recent a intrat în drepturi depline şi poate oferi tot spectrul de servicii bancare, ziarul Economist a discutat cu Oleg Holban (foto), Preşedintele Comitetului de Conducere a Băncii.

- Dle preşedinte, situaţia EuroCreditBank a fost marcată în ultimii ani de o oarecare incertitudine. După ce banca a obţinut un acţionar nou cu un pachet mai mult decât confortabil, putem vorbi despre faptul că aceste incertitudini sunt deja depăşite?

- Într-adevăr, banca a parcurs o perioadă de incertitudine în ultimii ani. Unul din motive era că cea mai importantă cerinţă a Băncii Naţionale, cu referire la capitalului de gradul I de cel puţin 200 milioane de lei, nu era respectată. În doi ani am avut câteva încercări de a ne conforma acestei cerinţe. În acest scop am organizat mai multe  emisiuni de tip deschis, nereuşite însă. Şi doar emisiunea anunţată în septembrie 2014, de tip închis, s-a finalizat cu succes la finele anului 2014.

- Asta după ce a fost în cele din urmă, după mai mulţi ani de încercări nereuşite, vândut pachetul statului?

- Da, noul acţionar arab al băncii a procurat cota Statului la licitaţie. Acest acţionar este originar din Irak, dar îşi derulează afacerile în Irak şi în Dubai. Din câte ştim, Dubai este considerat centrul de afaceri şi centrul financiar al Orientului Apropiat. Din acest centru se injectează tot mai mult capital în economia mondială, iar odată cu venirea noului acţionar la EuroCreditBank, există premise că o parte a acestui capital să ajungă şi în Republica Moldova prin intermediul băncii noastre.

Dl Mohammed Shakir Mahmood a devenit acţionar într-un mod transparent, cu respectarea tuturor rigorilor legislaţiei în vigoare. După ce a cumpărat la licitaţie cota Statului, d-lui a participat la emisiune de tip închis şi a adus băncii 30 de milioane de lei.

Dânsul a venit cu investiţii în Moldova pe parcursul a câtorva ani. Are investiţii în imobile, are planuri de afaceri în domeniul construcţiei, agriculturii. După ce a văzut care este situaţia economică şi mediul de afaceri de la noi, a hotărât să investească şi în sistemul bancar. Dar asta a fost o decizie formată timp de doi ani de monitorizare a tot ce se întâmplă în Moldova.

Mai mult, dl Mohammed este Secretarul General al Uniunii Businessmenilor din Irak, preşedinte al consiliului de secretari a United Nations Global Compact (UNGC Irak), organizaţiile din care fac parte şi businessmeni şi bancheri de un nivel înalt. Sperăm că acest fapt va genera investiţii importante în banca noastră ceea ce ne va permite să creăm şi dezvoltăm produse noi, produse de nivel european şi o calitate de deservire asiatică date fiind tradiţiile orientale de comportament cu clienţii.

- Care este locul ECB în peisajul bancar moldovenesc. Vă propuneţi să depăşiţi statutul de bancă mică, în care sunteţi puşi de observatorii pieţei bancare?

- Într-adevăr, după mărimea activelor suntem cea mai mică bancă. Activele noastre reprezintă mai puţin de 0,5 % din volumul activelor pe sistem. Dar nici nu avem scopul de a deveni cea mai mare bancă după mărimea activelor. Scopul este să intrăm în topul eficienţei bancare. Până în prezent am avut o strategie de dezvoltare intensivă şi nu extensivă. Nu am creat reţea mare de filiale, avem numai cinci filiale şi 39 de agenţii mici. Noi am adus produsele şi serviciile bancare clienţilor noştri nu prin prezenţa fizică, dar de la distanţă prin servicii moderne, cum ar fi internet banking (www.telebank.md) şi PC banking „Client-bancă”. Clienţii noştri nu stau în rânduri în filiale, dar de la distanţă efectuează plăţi prin virament, prin internet pot converti valută, să depună/retragă depozit, să achite credite ori servicii comunale, să alimenteze carduri bancare etc. Obţinerea informaţiei despre soldurile clienţilor este 24/24 ore. Dezvoltarea produselor şi serviciilor bancare tehnologizate (Hi-Tech) va fi şi în continuare strategia noastră.

Totodată, în coşul produselor vor rămâne produse, care sunt populare în Moldova, cum ar fi transferuri rapide băneşti (actualmente banca dispune de 9 cele mai populare sisteme de transfer, ne vom conecta la alte noi), carduri bancare Master Card şi Visa (inclusiv carduri virtuale, destinate procurărilor on-line prin Internet).

- După o perioadă de doi ani banca a reuşit să se conformeze cerinţelor BNM privind mărimea capitalului, fiindu-i ridicate toate restricţiile privind activitatea bancară. Ce va însemna aceasta la modul practic?

- În urma necorespunderii capitalului minim necesar, în luna martie 2013 băncii i s-au pus anumite restricţii, cum ar fi interzicerea acceptării depozitelor la termen de la persoane fizice prin deschiderea conturilor noi şi prelungirea depozitelor existente. Odată cu conformarea la această cerinţă, prin decizia Consiliului de Administraţie al Băncii Naţionale din 5 februarie 2015 restricţiile au fost anulate. Banca actualmente nu are nici o restricţie, dispune de licenţă de tip standard, are un set complet de servicii şi produse. Noi vom începe să atragem depozite de la persoane fizice, le vom prelungi pe cele existente. Resursele provenite din depozite, noi le vom investi prioritar în două direcţii. Prima direcţie este dezvoltarea creditării (inclusiv prin acordarea creditelor ieftine pe termen lung din resursele Organizaţiilor Financiare Internaţionale). A doua direcţie este procurarea valorilor mobiliare de stat. Într-un mod vom ajuta şi Statul participând la licitaţii. Depozitele noastre sunt destul de avantajoase, avem depozite de tip standard, avem şi cu acces liber la resursele contului, avem depozite pentru pensionari şi pentru juniori. Rata dobânzii va fi medie sau chiar mai mare decât media pe sistem.

Toţi vânzătorii noştri vor fi îndreptaţi spre atragerea clienţilor, inclusiv celor, care au plecat anterior la alte bănci. La fel, tarifele de deservire vor fi destul de interesante, mai ales în perioada de promo/ de restart. Vom implementa private-banking, ceea ce înseamnă că noi vom aborda orice client într-un mod special, vom oferi produsele de care are nevoie, vom negocia tarifele de deservire.

Având produse Hi-Tech şi având resurse libere, banca noastră va lucra în mai mare măsură cu persoane fizice şi companii mici şi mijlocii. Restartarea noastră va fi un fel de mesaj pozitiv către populaţie precum că oamenii pot continua să aibă încredere în sistemul bancar, pot să plaseze bani în depozite, chiar dacă ceva se întâmplă la alte bănci. Clienţii noştri pot dormi liniştiţi, pentru că noi avem capacitatea de plată înaltă şi putem onora obligaţiunile noastre faţă de deponenţi în orice moment, imediat în aceeaşi zi la solicitarea clientului. Nu va fi nevoie să aştepte pentru ca să-şi retragă suma necesară de bani. Asta e datorită faptului că activele noastre lichide sunt mai mari decât depozitele, peste 100 %.

- Cum apreciaţi relaţia ECB cu BNM?

- Relaţia noastră cu Banca Naţională a fost întotdeauna una constructivă. Odată ce au restricţionat acceptarea depozitelor, prin aceasta au protejat deponenţii băncii. Pe parcursul acestei perioade de doi ani activitatea băncii a fost profitabilă, deoarece pe de o parte am avut venituri din creditare, din comisioane (inclusiv din transferuri rapide), din operaţiuni valutare etc. pe de altă parte am optimizat cheltuielile. A fost un fel de „Crisis Management”. Cu rulaje scăzute pe conturile clienţilor, practic fără depozite, cu cheltuieli reduse, Acţionarii, Consiliul de Administraţie, Executivul şi toată echipa Băncii, cu toţii am depus un efort ca să menţinem această bancă. A fost o perioadă de rezistenţă. A fost o experienţă bună! Acum, odată ce restricţiile au fost ridicate, a venit o perioadă de creştere şi experienţa acumulată în perioada anterioară, de criză, ne va fi benefică pentru a obţine o creştere durabilă, sănătoasă.

Sursa: www.eco.md

Noutăți similare