Azi: € 19,2067 lei 0,1825 $ 17,9940 lei 0,1124
Lu: € 19,1634 lei 0,0433 $ 17,9971 lei 0,0031

Banca Transilvania și ING – performerele sistemului bancar din România în ultimii ani

Banca Transilvania și ING – performerele sistemului bancar din România în ultimii ani Sursa foto: Lukas / pexels.com

Banca Transilvania (BT) și ING s-au desprins clar în ultimii ani drept performerele sistemului bancar românesc. Bănci mai tinere decât surorile mai mari BCR sau BRD, ele au avut mult mai puțin de suferit de pe urma crizei din 2008, astfel că au profitat pentru a crește susținut, pe când cele 2 bănci mai vechi, care au crescut în perioada pre-criză, au fost nevoite să se restructureze masiv, scrie bancherul.ro.

BT și ING au avut de partea lor și atuurile serviciilor bancare electronice și online, însoțite de costuri reduse. Ambele bănci și-au dezvoltat puternic sistemele de self banking, cu automate de depunere și retragere de numerar, precum și aplicațiile de internet și mobile banking, preferate de tot mai mulți clienți, în defavoarea ghișeelor clasice. Iar comisioanele aplicate de BT și ING pentru conturile clienților sunt printre cele mai mici din piața bancară.

BCR și BRD încearcă acum să le prindă din urmă pe cele 2, după ce au trecut printr-o perioadă de restructurare masivă pe parcursul mai multor ani. Ambele bănci investesc în canale electronice și digitalizare, în paralel cu reducerea rețelei de unități stradale. BCR a lansat recent o nouă platformă de servicii bancare, George, dotată cu ultimele tehnologii din domeniu, iar BRD își îmbunătățește aplicația de mobile banking, recent prin adăugarea unei opțiuni care permite vizualizarea și conturilor deținute de clienții săi la alte bănci.

De asemenea, BCR și BRD se străduie să controleze picajul cotei de piață cauzat de curățarea portofoliilor de credite neperformante, cu o producție tot mai mare de noi împrumuturi.

O critică poate fi adusă celor 2 bănci cu privire la o concentrare mai mare pe creditarea persoanelor fizice, mult mai profitabilă decât finanțarea firmelor, însă și aici situația pare a se redresa, cel puțin la BCR, care și-a majorat de 8 ori creditele noi pentru firme, în ultimul trimestru.

BT crește atât organic, cât și prin preluarea Bancpost

BT poate fi considerată însă performera acestui an, atât datorită preluării și integrării Bancpot, cât și creșterii organice susținute. La jumătatea acestui an, BT a integrat activele Bancpost în valoare de 15,5 miliarde lei, astfel că activele totale ale grupului au crescut în iunie 2018 cu 26% față de finalul anului trecut, la 75,3 miliarde lei, banca din Cluj devenind astfel cea mai mare din România, depășind grupul BCR.

La finele trimestrului 3, activele grupului BT au avansat in continuare la 76,5 miliarde lei, față de 72,2 miliarde lei ale grupului BCR.

La rândul său, doar BT, ca bancă, a avut o creștere organică a activelor de 9% în primele 9 luni ale anului, la 64,6 miliarde lei.

Principalul motor de creștere a activelor au fost creditele acordate clienților, care au crescut cu 8,6%, echivalentul a 2,6 miliarde lei, la valoarea netă, adică fără provizioane pentru riscul de credit. Volumul mult mai mare de credite, atât cele acordate de BT cât și preluate de la Bancpost, în paralel cu majorarea dobânzilor, i-au adus băncii venituri din dobânzi mai mari cu 21% la nivel de bancă și 55% la nivel de grup.

Cheltuielile operaționale au crescut și ele cu 50% la nivelul grupului, din cauza integrării Bancpost, fiind însă compensate parțial de câștigul de 110 milioane lei din achiziția băncii grecești.

Și provizioanele pentru credite neperformante au crescut cu 91% la nivelul grupului BT, valoarea lor fiind însă destul de mică, de doar 103 milioane lei. La nivelul băncii, riscul de credit a fost pozitiv: 84 milioane lei.

În aceste condiții, profitul net al grupului BT a urcat cu aproape 50% in primele 9 luni din acest an, față de aceeași perioadă a anului precedent, la 1,2 miliarde lei. La nivel de bancă, profitul net a fost 979 milioane lei, mai mare cu 25%.

BT a reușit astfel cel mai mare profit dintre băncile mari, puțin peste rezultatele de asemenea foarte bune ale BRD (1,1 miliarde lei) și BCR (1 miliard de lei).

ING continuă să atragă clienți, în ciuda problemelor

ING Bank continuă și ea creșterea puternică în România. Banca olandeză și-a majorat în acest an stocul de credite cu 16%, echivalentul a 3,4 miliarde lei, la 24,6 miliarde lei în total.

Costurile de risc au crescut semnificativ, cu 48%, la 96 milioane lei, din cauza creșterii și diversificării portofoliului de credit, precum și a trecerii la IFRS 9, motivează ING.

Cu toate acestea, veniturile mult mai mari i-au permis ING să-și majoreze profitul net la 529 milioane lei, cu 35%, echivalentul a 138 milioane lei față de primele 9 luni ale anului precedent.

În același timp, ING a continuat să-și majoreze numărul utilizatorilor activi ai aplicației de mobile banking Home Bank, în ciuda deselor probleme ale acesteia din ultimii 2 ani. Astfel, numărul utilizatorilor activi ai Home Bank a urcat la 775.985 la finalul T3, în creștere cu 35.485 față de cei activi la finalul lunii iunie.

Sursa: bancherul.ro

Noutăți similare